21 KWIETNIA 2018: POŻEGNANIE Z TYTUŁEM
Umwuka – słowo to w języku kinyarwanda ma dwa znaczenia. Jedno to duch, drugie – oddech. Z połączenia tych dwóch znaczeń powstał spektakl muzyczny o duchach zmarłych ludzi, opowiadany za pomocą oddechu ludzi na scenie, wypełniony rytmem i brzmieniem inspirowanym afrykańską muzyką etniczną.
„Umwuka” to historia oparta na motywach wstrząsających wydarzeń w Rwandzie z 1994 roku, kiedy w ciągu trzech miesięcy zamordowano tam prawie milion osób, przy całkowitej obojętności świata, w milczeniu przyglądającego się rwandyjskiej tragedii. Twórcy spektaklu opierają się na reportażu Wojciecha Tochmana „Dzisiaj narysujemy śmierć”, opisującym tamte wydarzenia.
„Umwuka” opowiada o społeczeństwie małego kraju w sercu Afryki, którego mieszkańcy z plemienia Hutu, zmanipulowani przez media i władzę, pewnego dnia sięgnęli po maczety i poszli mordować swoich sąsiadów, Tutsi. Jak niewiele trzeba, by doprowadzić ludzi do tak głębokiej nienawiści? Jak daleko, a może – jak blisko nam do Rwandy? Czy możemy pozwolić sobie na komfort obojętności wobec tego dramatu?
Akcja spektaklu dzieje się w Kigali Memorial Center, miejscu pamięci, które powstało na grobach 250 tysięcy ofiar. Na scenie oglądamy kraj po masakrze – bliższy czasom dzisiejszym, pełen sierot, morderców i niedoszłych ofiar, które próbują odnaleźć się w codzienności, niosąc jednocześnie w sobie mroczną przeszłość.
Realizatorzy
Scenariusz na podstawie książki Wojciecha Tochmana „Dzisiaj narysujemy śmierć” / teksty piosenek / reżyseria: JAN NATURSKI
Muzyka / kierownictwo muzyczne: GRZEGORZ MAZOŃ
Scenografia i kostiumy: ANNA CHADAJ
Ruch sceniczny: MACIEJ CIERZNIAK
Reżyseria świateł: BARY
Asystent reżysera: MIKOŁAJ WOUBISHET
Obsada
MAŁGORZATA FIJAŁKOWSKA
ALICJA KALINOWSKA (gościnnie)
AGATA OBŁĄKOWSKA-WOUBISHET (gościnnie, Teatr Arka) / AGNIESZKA ORYŃSKA-LESICKA 19-21 IV 2018
BENOIT LE GROS (gościnnie) / EMOSE UHUNMWANGHO 19-21 IV 2018
ADRIAN KĄCA
TOMASZ LESZCZYŃSKI
MIKOŁAJ WOUBISHET
Muzycy
KONRAD ROGIŃSKI – band leader / perkusja
ŁUKASZ DAMRYCH / DOMINIK MĄKOSA – piano
KAMIL PEŁKA / PIOTR SYPIEŃ – gitara basowa
Media o spektaklu
– „Umwuka” burzy samozachwyt nad naszą najnowszą historią. (…) Spektakl nie mizdrzy się do publiczności. Jest chropawy. Narracja rwie się jak w żywym dokumencie. Autentyzm zaangażowania wszystkich artystów uwiarygadnia cały projekt. Młodzi twórcy zmagają się nie z literacką fikcją, ale prawdziwym dokumentem. Wiele duchów, które przywołują w spektaklu, to wciąż żywi ludzie. Podczas owacji na stojąco Mikołaj Woubishet nie ukrywał wzruszenia – pisze Mirosław Kocur w portalu Teatralny.pl [Oddech Afryki, 13 czerwca 2014] Czytaj całość…
– Aktorzy stają się rodzajem medium, przez których ciała będą mogli przemówić sprawcy zbrodni i ich ofiary – pisze Magda Piekarska w Gazecie Wyborczej Wrocław [Reportaż na scenie, 8 czerwca 2014] Czytaj całość…
– (Umwuka) porusza wrażliwością (…) zachwyca także niespiesznym, wysmakowanym sposobem realizacji. To poruszające, mądre, faktograficzne i świetnie zagrane przedstawienie – Dorota Olearczyk w PIK [Umwuka znaczy oddech i duch, 8 czerwca 2014]. Czytaj całość..
– Czy da się mówić o cierpieniu i niewyobrażalnym okrucieństwie bez popadania w patetyczne tony? Mówić o mordach, gwałtach, rozpaczy i krzyku ofiar bez egzaltacji i brzmiącego sztucznie współczucia? Spektakl „Umwuka” Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu udowadnia, że tak – pisze Marcin Szewczyk w portalu Dla Studenta [Nieładna to bajka, 6 czerwca 2014]. Czytaj całość…
– (Umwuka) Muzycznie jest świetna… ale też ciężka i prawdziwa. Nie ma się co dziwić, jest przecież muzyczną adaptacją reportażu. Być może początkiem czegoś nowego i ważnego we Wrocławiu. Początkiem prawdziwych, reportażowych historii, które powinniśmy poznać. (…) To od nas zależy, czy jesteśmy na tyle odważni, aby wejść w głąb siebie. Wzruszyć się. Zapłakać. To prawdziwe emocje, które są solą życia – pisze Daniel E. Groszewski w portalu Dzielnice Wrocławia [Umwuka przeszyła mnie niczym maczeta, 5 czerwca 2014]. Czytaj całość…
– Podjęcie takiego tematu wymagało odwagi, ale i pokory. (…) Spekatkl jest poruszający. Świetny – mówi Dagmara Chojnacka z Radia Wrocław [8 czerwca 2014] Kliknij poniżej, by posłuchac całości…
Zdjęcia
Plakat
Pozostałe informacje
Rozmowy z aktorami
Z MIKOŁAJEM WOUBISHETEM
– Odkąd zostałem aktorem, to myślałem o tym, jak w teatrze mógłbym opowiedzieć o Afryce. I idąc tym tropem właśnie pod tym kątem zacząłem czytać różne książki. Od „Jądra ciemności”, po historię niewolnictwa. Aż wpadł mi w ręce reportaż Wojciecha Tochmana „Dzisiaj narysujemy śmierć”, który mnie poraził. Oczywiście słyszałem wcześniej o tamtych wydarzeniach. Ale wiedziałem mało… bardzo mało. Zorientowałem się, że tak naprawdę większość moich znajomych wie mało bądź po prostu nic. Zdecydowałem, że muszę o tym opowiedzieć. Że to dla mnie niezwykle ważne (…) Chcemy do tematu podejść osobiście. Zaryzykować nawet tezę, że jest nam wszystkim bardzo blisko do Rwandyjczyków. “Odafrykańszczyć” tę opowieść trochę. Pokazać, że przy pewnych niefortunnych zbiegach okoliczności, to my moglibyśmy chwycić za maczety. – Rozmawiał Daniel E. Groszewski. Czytaj całość…
Z ADRIANEM KĄCĄ
– Dlaczego uważasz, że warto przyjść na ten spektakl? – Może po to, żeby się trochę wzruszyć i pochylić nad historią człowieka. Nad tym, co może się wydarzyć. Wystarczą przecież tylko odpowiednie warunki, aby na ziemi stworzyć piekło. I chyba właśnie na to chcielibyśmy zwrócić uwagę widzów. Żebyśmy spróbowali jednak tworzyć sobie na ziemi niebo, nie piekło, bo do obu droga jest równie krótka- Czytaj całość…
Wokół premiery
7 czerwca na skwerze przy Capitolu bębniliśmy dla Rwandy. Przybyli wrocławianie z wszelkiego rodzaju bębnami, bębenkami, marakasami i tamburynami. Rytm nabili: Konrad Imiela, dyrektor Capitolu, oraz aktorzy i muzycy występujący w spektaklu Umwuka.
12 czerwca 2014 po spektaklu odbyło się spotkanie z Wojciechem Tochmanem. Spotkanie poprowadziłą Magda Podsiadły, doktorantka studiów afrykanistycznych PAN, podróżniczka i dziennikarka.
SPEKTAKL W PROGRAMIE 53. RZESZOWSKICH SPOTKAŃ TEATRALNYCH – FESTIWALU NOWEGO TEATRU, LISTOPAD 2014