Teatr Muzyczny Capitol

Romeo i Julia

Czas: 3 godz. i 20 minut (z jedną przerwą)
Premiera: 28 września 2024 na Dużej Scenie
Spektakl z napisami w języku angielskim*
(oryginalny tekst Williama Shakespeare’a)

7 i 8 listopada spektakle odbędą się z audiodeskrypcją i napisami w języku polskim

*napisy są najlepiej widoczne na parterze w rzędach VII-XII oraz na balkonie – w jego środkowej części, w rzędach I-X

spektakl rekomendowany dla widzów 16+
stroboskop / dym / dym papierosowy / wulgaryzmy / projekcja z nagością

Musical „Romeo i Julia” w reż. Jana Klaty to inscenizacja jednego z najsłynniejszych dramatów Williama Shakespeare’a, opowiadająca o miłości dwójki młodych ludzi, którzy pochodzą z rywalizujących ze sobą rodów. Dramat został napisany w XVI wieku, ale jego ponadczasowy przekaz pozwala na nowe, oryginalne interpretacje. Tak jest w przypadku naszej inscenizacji, w której wybrzmiewają zawiłe relacje międzyludzkie, od stuleci dzielące społeczeństwa i społeczności.

Dzieło angielskiego dramaturga skupia się na konflikcie zwaśnionych rodów, Capulettich i Montecchich oraz historii miłości dwojga ich przedstawicieli. Romeo Montecchi poznaje Julię na przyjęciu u jej rodziny i zakochuje się od pierwszego wejrzenia. W tym momencie, uczucie młodych kochanków zostaje wystawione na wielką próbę, której poddani zostaną także najbliżsi Romea i Julii. W adaptacji Jana Klaty, na pierwszy plan wysuwa się konflikt dwóch rodów, skutkujący polaryzacją. Czy związek dwojga ludzi może w takich warunkach się rozwijać i przetrwać? Czy możliwa jest intymność w miłości, nienaznaczona oczekiwaniami i opiniami bliskich? Historia i finał miłości Romea i Julii są dobrze znane, ale powyższe pytania od momentu powstania słynnego dramatu, nieustannie przybierają na sile.

Jan Klata, reżyser spektaklu:

Po raz trzeci reżyseruję spektakl w Capitolu, bardzo lubię tu wracać, mam duży szacunek do tego zespołu. W naszej realizacji „Romea i Julii” staramy się czytać, co napisał autor. Staramy się opowiadać tę historię w sposób uniwersalny, dlatego akcja nie toczy się ani w Ukrainie, ani w Strefie Gazy, a jednocześnie oczywiście wszędzie tam się toczy. Unikamy dosłowności miejsca i epoki. Zachęca nas do tego poetyckość tekstu Shakespeare’a oraz musicalowa konwencja. W realnym świecie mało kto umierając śpiewa, nie słyszałem też o roślinnym wywarze, który uśmierca jedynie na 42 godziny. Nie chcę zdradzać szczegółów tej inscenizacji, zapewniam, że dbamy o jej atrakcyjność, w końcu aktorzy będą grać ten spektakl dla 700-osobowej widowni.

Za opracowanie tekstu Williama Shakespeare’a i reżyserię „Romea i Julii” odpowiada Jan Klata. Muzykę skomponował Endy Yden. Scenografię i kostiumy zaprojektował Mirek Kaczmarek, choreografię stworzył Maćko Prusak, a projekcje video Natan Berkowicz.

Realizatorzy

Tekst: William Shakespeare
Tłumaczenie: Stanisław Barańczak
Opracowanie tekstu, scenariusz i reżyseria: Jan Klata
Muzyka: Endy Yden
Scenografia, kostiumy i reżyseria świateł: Mirek Kaczmarek
Projekcje video: Natan Berkowicz
Choreografia: Maćko Prusak
Przygotowanie wokalne: Magdalena Śniadecka
Asystentka reżysera: Małgorzata Stobiecka
Asystentka kostiumografa i scenografa: Maria Mordarska

Inspicjenci: Wojciech Kupczyński, Małgorzata Szeptycka, Hubert Michalak, Agata Jaszke

Obsada

Romeo: Jan Kowalewski
Julia: Klaudia Waszak
Capuletti: Cezary Studniak (gościnnie)
Pani Capuletti: Justyna Szafran
Ojciec Laurenty: Konrad Imiela
Marta: Justyna Woźniak
Parys: Mateusz Kieraś
Benvolio: Dawid Suliba
Merkucjo: Hugo Tarres (AT Warszawa)
Tybalt: Rafał Kozok
Montecchi: Tomasz Leszczyński
Pani Montecchi: Magdalena Szczerbowska
Książę: Elżbieta Kłosińska
Rozalina: Ewa Szlempo-Kruszyńska
Duch Werony: Emose Uhunmwangho
Brat Jan: Krzysztof Suszek

Mateusz Brenner
Bożena Bukowska
Jacek Skoczeń

Studentki i studenci Studium Musicalowego Capitol:
Zofia Banasik
Bartosz Horbowski
Helena Kosecka
Szymon Majkrzak / Mikołaj Żukowski 7, 8, 9 i 10 XI

Orkiestra:
I dyrygent, bas, kontrabas, moog: Adam Skrzypek
II dyrygent, instrumenty klawiszowe: Łukasz Bzowski
Gitary: Maciej Mazurek/Magdalena Czwojda
Perkusja, elektronika perkusyjna: Sebastian Skrzypek/ Dariusz Kaliszuk
Saksofon, klarnet, flet: Robert Kamalski
I skrzypce/koncertmistrz: Beata Wołczyk
II skrzypce: Joanna Trzaska/Anna Gruszczyńska
Altówka: Dariusz Wołczyk/Małgorzata Szczepanowska
Wiolonczela: Emilia Danilecka

Media o spektaklu

Katarzyna Mikołajewska, Wyborcza Wrocław: „Twórcy zaryzykowali i zaufali temu, że dobra historia, która od wieków broni się sama, nie potrzebuje, by osadzać ją w bliższych nam czasach, by dziś mogła być nam bliska i poruszała. Pod warunkiem, że ktoś ją dobrze zaśpiewa, ale też dobrze powie tekst, bo „Romeo i Julia” w Capitolu to nie tylko fantastyczne songi, lecz również obszerne fragmenty mówione. Szczęśliwie nie zabrakło ochotniczek i ochotników, by podjąć to wymagające wyzwanie, a na scenie oglądamy aktorki i aktorów w szczytowej formie.” Przeczytaj całą recenzję.

PIK Wrocław: „Jan Klata wraz z realizatorami stworzył metaforyczny, symboliczny, groteskowy świat, z którego można czytać jak z różnych tekstów kultury. Metafory przepływają, otwierają kolejne konteksty i skojarzenia.” Przeczytaj całą recenzję.

Wywiad Katarzyny Mikołajewskiej z Wyborczej Wrocław z Janem Klatą:

W Polsce bardzo ważnym elementem naszej tożsamości kulturowej jest teatr repertuarowy ze stałym, dobrze kształtowanym przez dyrektora zespołem aktorskim, a istotną egzemplifikacją tej naszej tradycji i polskiego dziedzictwa kulturowego jest Teatr Muzyczny Capitol, jakkolwiek paradoksalnie nie zabrzmiałoby to w kontekście teatru muzycznego. Związane jest to z wzięciem na siebie podwójnego ciężaru, bo – jak już mówiłem – oni muszą grać tak, jak ich koledzy z teatrów tzw. czysto dramatycznych, a oprócz tego wykonywać niejednokrotnie bardzo karkołomne formy wokalne. Szekspir akurat wspaniale się nadaje do teatru muzycznego, bo jest poezją przez wielkie “P’, a poezja i muzyka bardzo dobrze ze sobą współbrzmią.
[Tu przeczytasz całość]

Wywiad Grzegorza Chojnowskiego z Radio Wrocław Kultura z Janem Klatą:

To jest fantastycznie napisana historia, postaci są znakomicie wymyślone. Shakespeare to mistrz dawania materiału aktorom. To także niesamowita poezja.
[Tu posłuchasz całości]

Zdjęcia

Partnerzy

639

Materiał filmowy

Najbliższe spektakle

Zmień rozmiar czcionki
Ustawienia kolorów