Czas: 3,5 godz. z jedną przerwą
Premiera 13 października 2017 na Dużej Scenie
2018: Wyróżnienie na 25. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku (2018) za plastyczno-choreograficzną koncepcję przedstawienia
2019: Złota Kieszeń, Nagroda Festiwalu Scenografii i Kostiumów Scena w Budowie – Grand Prix dla zespołu, nagroda za scenografię i za kostiumy dla Agaty Dudy-Gracz
Spektakl dla widzów powyżej 18 lat
Mistrzowski popis kreatywnej wyobraźni.
Teatralny.pl
Ten spektakl na pewno wejdzie do historii inscenizacji Makbeta.
Radio Wrocław
Szkocja XI wieku – miejsce i czas, w którym życie ludzkie nie waży wiele. Mężczyzna wart jest tyle, ile jego czyny w bitwie, kobieta – jeśli rodzi zdrowych synów. Morderstwo to sposób na pozbycie się wroga, ale i metoda sukcesji tronu. W cenie jest bezwzględność i odwaga, litość i wątpliwości zrodzone z refleksji będą słabością. Dlatego pierwsza zbrodnia Makbeta czyni następne koniecznymi. Uruchomiony jedną decyzją mechanizm unicestwi w końcu swojego architekta, odbierając mu wcześniej spokój. W świecie, który raz spłynął krwią, nikt nie zachowa czystych rąk.
W swojej realizacji Makbeta Agata Duda-Gracz opowiada o pokuszeniu i winie, o zaczynie zła, który w sobie nosimy, o tym, jak tragicznie splata się w nas dziedzictwo antyku i chrześcijaństwa. Z niezwykłą precyzją analizuje związki między postaciami: szukając pokrewieństw, zależności i motywów sięga do źródeł historycznych i tworzy wieloznaczne, przejmujące tło dla głównych wątków dramatu.
Realizatorzy
Tekst: William Shakespeare w przekładzie Stanisława Barańczaka
Adaptacja, scenografia, kostiumy i reżyseria: Agata Duda-Gracz
Muzyka i kierownictwo muzyczne: Maja Kleszcz i Wojciech Krzak
Reżyseria światła: Katarzyna Łuszczyk
Ruch sceniczny: Tomasz Wesołowski
Praca nad słowem: Michał Pabian
Przygotowanie wokalne: Magdalena Śniadecka, Ewa Głowacka-Fierek
Realizacja dźwięku: Krzysztof Borowicz
Asystentki reżysera: Katarzyna Dudzic-Grabińska, Natasza Sołtanowicz, Hanna Zbyryt
Asystentki scenografa: Aleksandra Grabowska, Sara Sulej, Kaja Wolak
Obsada
Hekate: Emose Uhunmwangho
Wiedźma I: Helena Sujecka
Wiedźma II: Agnieszka Oryńska-Lesicka
Wiedźma III: Justyna Antoniak
Lady Makbet: Magda Kumorek (gościnnie)
Makbet: Cezary Studniak (gościnnie)
Seyton: Maciej Maciejewski (gościnnie)
Lulach: Łukasz Wójcik-Zawierucha
Lady Lenox: Maja Lewicka (gościnnie) 14-16 IV / Barbara Gołębiowska (gościnnie)
Lenox: Bartosz Picher
Menteth: Igor Kowalunas (gościnnie)
Angus: Błażej Wójcik
Duncan: Ildefons Stachowiak (Teatr Nowy w Poznaniu) 14 i 15 IV / Tomasz Wysocki (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie) 16 IV
Lady Malcolm: Elżbieta Kłosińska
Malcolm: Artur Caturian (gościnnie)
Lady Donalbein: Bożena Bukowska
Donalbein: Tomasz Leszczyński
Lady Banquo: Ewa Szlempo-Kruszyńska
Banquo: Krzysztof Wrona (gościnnie)
Fleance: Antoni Twaróg (gościnnie)
Lady Macduff: Justyna Szafran
Macduff: Wojciech Brzeziński (Teatr Ateneum w Warszawie) / Albert Pyśk 14-16 IV
Syn Macduffa: Klaudia Waszak
Lady Rosse: Paulina Jeżewska (gościnnie)
Rosse: Tomasz Wysocki (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie) 15 IV / Hubert Bronicki (Teatr Nowy w Krakowie) 14 i 16 IV
Syn Macdonwalda: Adrian Kąca
Narzeczona Glen: Katarzyna Szkudlarek (gościnnie)
Mell – Kucharka: Milena Libura (gościnnie)
Erin – Pokojówka: Natalia Brudniak (gościnnie)
Mairin – Służąca: Natalia Borysiewicz (gościnnie)
Shana – Służąca: Wiktoria Łukowicz (gościnnie)
Tullia – Mamka: Katarzyna Miednik (gościnnie)
Duana – Służąca: Maja Frejtag (gościnnie)
Isleen – Dama dworu: Barbara Gołębiowska (gościnnie)
Triona – Dama dworu: Adrianna Górka (gościnnie)
Morgan – Żebraczka: Karolina Moc (gościnnie)
Cahan – Kaleka: Paula Musiał (gościnnie)
Ian – Najemnik: Mateusz Brenner
Birk – Rycerz: Michał Szymański 14-16 IV / Jan Kowalewski
Dirk – Giermek: Bruno Krywiak (gościnnie)
Muzyka na żywo: Maja Kleszcz – śpiew, wiolonczela, Marta Maślanka – cymbały, Wojciech Krzak – lira anglosaska
W nagraniach wzięli udział: Maja Kleszcz, Marta Maślanka, Bart Pałyga, Wojciech Krzak, miks i mastering: Andrzej Izdebski
Media o spektaklu
Mirosław Kocur, Teatralny.pl: Inscenizacja Dudy-Gracz to mistrzowski popis kreatywnej wyobraźni. Reżyserka rezygnuje z konwencjonalnej scenografii i całą uwagę skupia na artystach. Świetna praca z aktorem zdecydowanie wyróżnia Makbeta w Capitolu od większości przedstawień, które dziś można zobaczyć na polskich scenach. [Wściekłość i wrzask, 18.10.2017]
Tomasz Domagała, DOMAGALAsieKULTURY: Spektakl w Capitolu to dobry teatr, ale gdy się całkiem niedawno widziało inne, bez wątpienia wybitne przedstawienia tej reżyserki, to określenie „dobry teatr” nie brzmi już tak dumnie. [Makbet gra w szachy, 17.10.2017]
Małgorzata Matuszewska, Polska The Times Gazeta Wrocławska: We wrocławskim Teatrze Muzycznym Capitol powstało przedstawienie wybitne w każdym szczególe. [“Makbet” w Capitolu. Biedny kraj, co boi się sobie spojrzeć w twarz, 15.10.2017]
Dagmara Chojnacka, Radio Wrocław: Szkoda, że autor nie mógł tego zobaczyć, miałby frajdę. Ten spektakl na pewno wejdzie do historii inscenizacji “Makbeta” [MAKBET w Capitolu, 15.10.2017]
Magda Piekarska, Gazeta Wyborcza Wrocław: Jak na obrazach dawnych mistrzów, w „Makbecie” oglądamy namalowaną z rozmachem panoramę ludzkich losów, jednak – w przeciwieństwie do zrealizowanego również we Wrocławiu spektaklu „Ja, Piotr Riviere…” – nie ma tu miejsca na bliższy, intymny kontakt z żadnym z bohaterów.
[“Makbet” w Capitolu: Tron we krwi. Dawno nie było przedstawienia, które budziłoby tak skrajne emocje, 15.10.2017]
Magdalena Talik, Wroclaw.pl: Genialnie wybrzmiewa na żywo muzyka Mai Kleszcz i Wojtka Krzaka, soundtrack można byłoby swobodnie promować w hollywoodzkim filmie. (…) Zespół Teatru Muzycznego Capitol wzbogacony o gościnnych aktorów gra rewelacyjnie [„Makbet” w Teatrze Capitol. Pod wysokim napięciem, 15.10.2017]
Grzegorz Chojnowski, Radio Wrocław: Inscenizacja (podkreślam to słowo) Agaty Dudy-Gracz to spektakl zachwycająco-imponujący wizją plastyczno-muzyczną, krystaliczny i idealnie zrównoważony w pierwszych dwóch godzinach, do antraktu. [MAKBET (Teatr Muzyczny Capitol), 14.10.2017]
Jacek Wakar, Onet.pl: [Agata Duda-Gracz] tym razem próbowała sfotografować w teatrze zło absolutne. Takie, przed którym nie ma ucieczki ani wyzwolenia. Unosi się niczym antyczne fatum, ale nie daje szans na katharsis – co najwyżej przerażenie. [Skrwawieni. “Makbet” według Williama Szekspira, spektakl Agaty Dudy-Gracz, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu, 14.10.2017]
Katarzyna Mikołajewska, Teatralia: Nie po raz pierwszy wrocławski Capitol wymyka się definicjom teatru muzycznego, zapraszając do współpracy takich twórców jak Agata Duda-Gracz i zamieniając typowo musicalową formułę na spektakle silnie bazujące na muzyce [Władza nie ma płci, 14.10.2017]
Grzegorz Ćwiertniewicz, Teatr dla was: Wydaje się, że rezygnacja ze scenograficznego przepychu była w pełni świadoma. Szło bowiem o to, by widzowie skoncentrowali się przede wszystkim na słowie i ruchu. W słowie i ruchu wszyscy aktorzy odnaleźli się znakomicie. [Wrocławski Makbet na medal!, 17.12.2017]
Wypowiedzi twórców:
Z Agatą Dudą-Gracz w TuWrocław.com rozmawia Michał Hernes [15.10.2017]
O postaciach Lady Makbet i Makbeta opowiada Jackowi Cieślakowi dla Rzeczypospolitej reżyserka spektaklu [Tajemnica Lady Makbet, 27.10.2017]
Zdjęcia
Zdjęcia: Greg Noo-Wak © Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu