Czas: 2 godz. 30 min. z jedną przerwą
Premiera na Dużej Scenie 8 października 2016
Rzecz dzieje się we Wrocławiu w 1945 roku. Młoda Cyganka desperacko szuka swojego ukochanego, Cygana ze złotym zębem, i spotyka po drodze niezwykłe – a przecież w tamtym czasie i miejscu oczywiste – postaci. Nikt nie jest tu u siebie, wszyscy próbują ułożyć sobie życie w mieście wśród morza ruin: szabrownicy, profesorowie ze Lwowa, żydowscy aktorzy.
Cygance towarzyszy spotkana na dworcu Dziewczyna – obie wyjdą z tej przygody całkowicie odmienione. Oglądamy miasto ich oczami, bo to jest „opowieść dziewczyńska” i po dziewczyńsku charakterna. Wędrują kierowane kolejnymi wskazówkami, od dworca przez szaber-plac, czyli Plac Grunwaldzki, zoo, „czerwony dywan” z pokruszonych cegieł na placu Wolności, Rynek, cygański pogrzeb. Pomagają wyciągać niemieckie dziecko z ruin, ugotować profesorostwu ze Lwowa głowę żyrafy, kradną plecak pełen złota i kupują żydowski teatr.
Jest to też historia o niespełnionej miłości (co nie musi być tak tragiczne, jak wydawałoby się na pozór) i o tym, że życie zawsze wygrywa ze śmiercią, opowiedziana z wielką czułością dla ludzkich słabości i dla miasta, w którym każdy kiedyś był obcy.
W języku romani trudno odnaleźć słowo oznaczające uczucie miłości, gdyż kocham ciebie bliższe jest znaczeniu chcę ciebie. Wobec powyższego Romowie używają, dodając wyrazu swoim uczuciom, innych zwrotów, właściwych tylko dla nich, raczej omawiających, metaforycznych sformułowań. Na przykład zwrot ćarav tri vodźori, co miałoby oznaczać kocham cię, a dosłownie przełożone znaczyłoby liżę twoje serduszko. Polska Roma używa w podobnym znaczeniu zwrotu me chav tre jakha, to oznacza jem twoje oczy lub piav tro mujoro, co znaczy piję twoją twarz. Wbrew obiegowym opiniom, stereotypom i przekłamaniom życie erotyczne Cyganów/Romów jest rzeczą wstydliwą, nieczystą. Nie uzewnętrznia się intymnych relacji, szczególnie w towarzystwie innych. Surowość obyczajowa w tej sferze jest również podyktowana przez kodeks skalań, norm zachowań i obyczajów.
(Źródło: Romopedia.pl, za: J. Ficowski, Cyganie na polskich drogach, Kraków 1985, M. Kozłowska, Zupa z jeża, Gdynia 2012, A. Mirga, L. Mróz, Cyganie. Odmienność i nietolerancja, Warszawa 1994.)
Realizatorzy
SCENARIUSZ: AGNIESZKA GLIŃSKA I TOMASZ MAN
REŻYSERIA: AGNIESZKA GLIŃSKA
MUZYKA: MARIUSZ OBIJALSKI I MARCIN JANUSZKIEWICZ
TEKSTY PIOSENEK: MARCIN JANUSZKIEWICZ
„Pieśń starej Cyganki”: BRONISŁAWA WAJS – PAPUSZA (wiersz „Przychodzę do was”, tłum. Jerzy Ficowski)
ARANŻACJE: MARIUSZ OBIJALSKI
KIEROWNICTWO MUZYCZNE: ADAM SKRZYPEK
SCENOGRAFIA I KOSTIUMY: MAGDALENA MACIEJEWSKA
CHOREOGRAFIA: WERONIKA PELCZYŃSKA
REŻYSERIA ŚWIATŁA: KATARZYNA ŁUSZCZYK
WIZUALIZACJE: TOMASZ DOBISZEWSKI
ASYSTENT REŻYSERA: MARCIN JANUSZKIEWICZ
ASYSTENT SCENOGRAFA: JOANNA HRISULIDU
Obsada
CYGANKA: HELENA SUJECKA
DZIEWCZYNA: EWA SZLEMPO-KRUSZYŃSKA
CYGAN: MARCIN JANUSZKIEWICZ (GOŚCINNIE)
STARA CYGANKA: JUSTYNA SZAFRAN
KRÓL CYGANÓW / ŻYDOWSKI AKTOR: MACIEJ MACIEJEWSKI (GOŚCINNIE)
PREZYDENT MIASTA: EMOSE UHUNMWANGHO
PROFESOROWA ZE LWOWA: BOGNA JOOSTBERENS (GOŚCINNIE)
PROFESOR ZE LWOWA: BŁAŻEJ WÓJCIK (GOŚCINNIE)
CHŁOPAK ZE LWOWA: MATEUSZ BIERYT (GOŚCINNIE)
AKTORKA: AGNIESZKA ORYŃSKA-LESICKA
DYREKTOR TEATRU / ŻOŁNIERZ RADZIECKI 1: ARTUR CATURIAN (GOŚCINNIE)
DYREKTOR ZOO: MODEST RUCIŃSKI (GOŚCINNIE) / MARCIN JANUSZKIEWICZ (GOŚCINNIE)
ZŁODZIEJ: PATRYK SZWICHTENBERG (GOŚCINNIE) / MICHAŁ ZBOROWSKI
PROSTYTUTKA / CYGANKA Z WOZU: KLAUDIA WASZAK
ŻOŁNIERZ RADZIECKI 3 / MALARZ: ADRIAN KĄCA
SZABROWNIK: MIKOŁAJ WOUBISHET (GOŚCINNIE)
ŻOŁNIERZ RADZIECKI 2 / GENERAŁ RADZIECKI: BARTOSZ PICHER
UCHODŹCY, SZABROWNICY, CYGANIE NA CMENTARZU I INNI:
BOŻENA BUKOWSKA, ALICJA KALINOWSKA, MAJA LEWICKA, AGNIESZKA ORYŃSKA-LESICKA, EMOSE UHUNMWANGHO, KLAUDIA WASZAK, BOGNA JOOSTBERENS, MATEUSZ BIERYT, ARTUR CATURIAN, ADRIAN KĄCA, TOMASZ LESZCZYŃSKI, PIOTR MAŁECKI, BARTOSZ PICHER, MODEST RUCIŃSKI, MIKOŁAJ WOUBISHET, BŁAŻEJ WÓJCIK, PATRYK SZWICHTENBERG / MICHAŁ ZBOROWSKI
Orkiestra
ADAM SKRZYPEK: DYRYGENT, GITARA BASOWA, KONTRABAS
DARIUSZ KALISZUK / MICHAŁ POLAK: PERKUSJA
WOJCIECH BULIŃSKI / SEBASTIAN SKRZYPEK: INSTR. PERKUSYJNE
MAREK POPÓW / MACIEJ MAZUREK: GITARA AKUSTYCZNA I ELEKTRYCZNA
JACEK BERG: INSTR. KLAWISZOWE, AKORDEON
BEATA WOŁCZYK: I SKRZYPCE
MAGDALENA KSIĄDZYNA / DAGMARA KARKULOWSKA: II SKRZYPCE
DARIUSZ WOŁCZYK / KATARZYNA PŁACHTA-STYRNA: ALTÓWKA
EMILIA DANILECKA / URSZULA KOPIJKOWSKA: WIOLONCZELA
PIOTR HAŁAJ / PIOTR KOSIŃSKI: TUBA
MARCIN WOŁOWIEC / ARTUR TOMCZAK: PUZON
TOMASZ PRUCHNICKI / ROBERT KAMALSKI: SAKSOFON TENOROWY, KLARNET
MAREK KUBISZYN / ALEKSANDER KOBUS / ADAM LEPKA: TRĄBKA
Media o spektaklu
- …bardzo sympatyczny, lekki, familijny musical z bardzo melodyjnymi piosenkami, z których niemal każdą daje się zanucić i taka przyjemna składanka brzmi nam w głowie jeszcze długo po wyjściu z teatru – Grzegorz Chojnowski w Radio Wrocław i na swoim blogu (9 X 2016)
- Trzeba koniecznie zobaczyć Liżę twoje serce w Teatrze Muzycznym Capitol – Dagmara Chojnacka w Radio Wrocław (9 X 2016)
- Nareszcie Wrocław ma musical, w którym może się przeglądać ze swoją powojenną historią i całkiem współczesnymi problemami – Magda Piekarska w Gazecie Wyborczej Wrocław (10 X 2016)
- Agnieszka Glińska i Tomasz Man (…) dzielą się z widzami niezwykłym optymizmem i wiarą w dobro – Agnieszka Kołodyńska w portalu Wroclaw.pl (10 X 2016)
- Spektakl obfituje w błyskotliwe etiudy aktorskie – Mirosław Kocur w portalu Teatralny.pl (12 X 2016)
- To bajka o marzeniach, o podróży przez miasto, które dopiero rodzi się do życia, o miłości, w którą trzeba wierzyć, to bajka o nadziei, która jest zawsze – Karolina Okurowska w portalu Teatr dla was.pl (12 X 2016)
- Znakomity, co wiadomo nie od dziś, jest zespół Capitolu – mówi Jacek Wakar w Tygodniku Kulturalnym w TVP Kultura – start 27’03” (14 X 2016)
- [Spektakl] przynosi wiele ciekawych, dobrze zagranych epizodów – Katarzyna Mikołajewska w Teatraliach (17 x 2016)
- …staje się widowisko w Capitolu głosem w sprawie polskiej nietolerancji, współistnienia z obcymi także dziś. Mimo delikatnego sztafażu brzmi on z wrocławskiej sceny bardzo mocno – Jacek Wakar w Dzienniku Gazecie Prawnej (18 X 2016)
- …Capitol zaprezentował sztukę integralnie związaną z historią miasta, a przy tym niesztampową, błyskotliwie opowiedzianą, zagraną, zaśpiewaną i odtańczoną – Barbara Lekarczyk-Cisek w portalu Kultura Online (27 X 2016)
- Istny bal wykluczonych, musical nie tylko – jak reklamuje go reżyserka – dziewczyński, ale i prawdziwie humanistyczny – Adam Kruk w Dwutygodniku (wyd. 200, 12/2016)
- Agnieszka Glińska i Tomasz Man (autorzy scenariusza) stworzyli przedstawienie bez wątpienia niezwykłe. Zarówno Helena Sujecka, jak i Ewa Szlempo w głównych rolach wznoszą się na wyżyny aktorskiego rzemiosła, ale wbrew pozorom to nie one są tutaj najważniejsze. Protagonistą wydaje się być w tym widowisku cała zbiorowość postaci – społeczeństwo nowego Wrocławia, które cały zespół Capitolu fantastycznie zarysował – każdym gestem, spojrzeniem i ruchem. Warto podkreślić także fenomenalne teksty i muzykę autorstwa Marcina Januszkiewicza oraz Mariusza Obijalskiego – Mateusz Krempa w portalu Teatr dla was (3 II 2017)
Zdjęcia
Portrety głównych bohaterów: Cyganka (Helena Sujecka), Dziewczyna (Ewa Szlempo), Cygan (Artur Bocheński)
FOTO GRZEGORZ GOŁĘBIOWSKI
Zdjęcia ze spektaklu:
FOTO GRZEGORZ GOŁĘBIOWSKI
Zdjęcia z próby:
FOTO GRZEGORZ GOŁĘBIOWSKI
FOTO BARTOSZ WÓJCIK
Zdjęcia z nagrań piosenek:
Zdjęcia z sesji wideo i foto: