Teatr Muzyczny Capitol
Aktor w biały kostiumie sugerującym strój astronauty, z oczami przewiązanymi białą opaską-bandażem, trzyma w dłoni szklankę whisky. Stoi na czarnym tle

Lazarus

Marcin Czarnik w roli Newtona, fot. Joanna Leja

David Bowie & Enda Walsh

LAZARUS
spektakl zainspirowany powieścią THE MAN WHO FELL TO EARTH Waltera Tevisa
  • w ramach porozumienia z Robert Fox i Jones / Tintoretto Entertainment i The New York Theatre Workshop
  • polska prapremiera 26 września 2020 na Dużej Scenie
  • czas: 2 godziny bez przerwy

spektakl w języku polskim, z napisami w języku angielskim*
piosenki w języku angielskim, z napisami w języku polskim*

*napisy są najlepiej widoczne na parterze w rzędach VII-XII oraz na balkonie – w jego środkowej części, w rzędach I-X

MARCIN CZARNIK otrzymał za rolę Newtona w spektaklu „Lazarus” Nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza dla najlepszego aktora w sezonie 2020/2021, przyznawaną przez miesięcznik „Teatr”

Spektakl dla widzów 16+

Perfekcyjnie zrealizowany popowy show, melancholijny, egzystencjalny i podszyty biblijną historią o zbawieniu.
Polityka

Piękny spektakl! Pełen świadomości, co robi z człowiekiem nasz świat, a jednak młodzieńczy. 
Radio Wrocław Kultura


„Lazarus”, ostatnie dzieło Davida Bowiego, to musical „porywający, muzycznie głęboki i wzruszający; estetycznie zachwycający; hipnotyzujący; powoduje zawrót głowy; hołd dla giganta popkultury ” – jak pisali po nowojorskiej premierze krytycy. Realizacja Jana Klaty w Capitolu jest polską prapremierą musicalu. W spektaklu zabrzmią największe przeboje Bowiego: m.in. Life on Mars, This is Not America, Absolute Beginners.

Scenariusz Endy Walsha jest sequelem powieści science fiction „Człowiek, który spadł na Ziemię” („The Man Who Fell to Earth”) i filmu z 1976 roku, w którym David Bowie zagrał główną rolę. Film i książka opowiadają o przedstawicielach obcej cywilizacji, którzy szukają na Ziemi nowego miejsca do życia z powodu suszy, pustoszącej ich macierzystą planetę. Jeden z nich, Thomas Newton, funkcjonując w ludzkim przebraniu, wykorzystuje swoje umiejętności i wiedzę do zdobycia władzy i wpływów, aby umożliwić transport wody na swoją planetę. Dzięki swoim nadludzkim zdolnościom zdobywa fortunę, ale nabywa też ziemskich przywar: chciwości, egoizmu, popada w alkoholizm. Nie będzie mógł wykonać zadania, z którym przyleciał na Ziemię. W samotności tęskni za utraconą miłością i marzy o powrocie na swoją planetę.

W roli głównej – gościnnie Marcin Czarnik, obok niego w obsadzie: Justyna Antoniak, Klaudia Waszak, Ewa Szlempo-Kruszyńska, Alicja Kalinowska, Magdalena Szczerbowska, Agnieszka Oryńska-Lesicka, Justyna Woźniak, Adrian Kąca, Artur Caturian, Albert Pyśk oraz Cezary Studniak i Konrad Imiela. 


„Lazarus” miał swoją off-broadwayowską premierę w The New York Theatre Workshop 7 grudnia 2015
Jim Nicola, Dyrektor Artystyczny, Jeremy Blocker, Dyrektor Naczelny   

Realizatorzy

David Bowie & Enda Walsh
Lazarus
spektakl zainspirowany powieścią THE MAN WHO FELL TO EARTH Waltera Tevisa
w ramach porozumienia z Robert Fox i Jones / Tintoretto Entertainment i the New York Theatre Workshop
Reżyseria: Jan Klata
Oryginalne orkiestracje i aranżacje: Henry Hey
Kierownictwo muzyczne: Adam Skrzypek
Scenografia, kostiumy, reżyseria światła: Mirek Kaczmarek
Projekcje: Natan Berkowicz
Ruch sceniczny: Maćko Prusak
Reżyseria dźwięku: Krzysztof Borowicz
Przygotowanie wokalne: Magdalena Śniadecka, Ewa Głowacka-Fierek
Asystentka reżysera: Małgorzata Stobiecka
Asystent scenografa i kostiumografa: Krystian Szymczak
Charakteryzacja: Magdalena Chabrowska-Oleksiak, Agnieszka Jasiniecka, Ewa Soszyńska, Justyna Pokojewska

Tłumaczenie: Michał Juzoń

Tłumaczenia tekstów piosenek: Konrad Imiela i Michał Juzoń
Warsztaty z jęz. angielskiego: Rafał Motriuk
Konsultacje z jęz. japońskiego: Terumichi Tsuda

Tłumaczenie z jęz. japońskiego: Piotr Milewski

Konrad Imiela w roli Valentine’a nosi autorską biżuterię Agaty Bartos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obsada

Newton: Marcin Czarnik (gościnnie)
Girl: Klaudia Waszak
Valentine: Cezary Studniak (gościnnie) 10-12 V / Konrad Imiela
Elly: Ewa Szlempo-Kruszyńska
Michael: Adrian Kąca (gościnnie) / Rafał Kozok 10-12 V
Ben: Artur Caturian (gościnnie)
Maemi: Justyna Antoniak (gościnnie)
Zach: Albert Pyśk
Teenage Girls: Alicja Kalinowska (gościnnie) 10-12 V / Magdalena Szczerbowska, Agnieszka Oryńska-Lesicka, Justyna Woźniak
Głos off: Magdalena Śniadecka
Muzycy:
Adam Skrzypek – dyrygent / gitara basowa
Piotr Dziubek – dyrygent
Wojciech Bergander – gitara basowa
Marcin Lutrosiński – keyboard I
Jacek Berg – keyboard II
Bogdan Skiedrzyński / Michał Honisz – gitara I
Magdalena Czwojda / Maciej Mazurek – gitara II
Dariusz Kaliszuk / Wojciech Buliński – perkusja
Artur Tomczak / Marcin Wołowiec – puzon
Robert Kamalski / Adam Bławicki – tenor sax / baryton sax

Media o spektaklu

Recenzje

Aneta Kyzioł, Bowie epoki lockdownu
Polityka, 6 października 2020

Całość jest perfekcyjnie zrealizowanym – od muzyki i śpiewu po jeżdżące bloki scenografii, kostiumy i wideo – popowym show, melancholijnym, egzystencjalnym i podszytym biblijną historią o zbawieniu.


Jakub Moroz i Przemysław Skrzydelski, Bandaż na krwawiące serce
e-teatr, 2 października 2020

(…) to przedstawienie jest takim bandażem na krwawiące serce każdego, kto tęskni za prawdziwym artystą w świecie, w którym nawet średnich artystów jest coraz mniej.


Grzegorz Chojnowski, Lazarus
Radio Wrocław Kultura, 26 września 2020

(…) Jan Klata wraca do Wrocławia w formie wręcz arcymistrzowskiej. Jest sztuką zrobienie spektaklu według licencji, a z siebie. Lazarusowa licencja na pełne poważnej refleksji, nie ckliwości, wzruszenie prowadzi do najbardziej od kilku lat zasłużonych stojących wrocławskich owacji.


Michał Hernes, Niesamowita energia „Lazarusa”
Tu Wrocław, 26 września 2020

Jestem gotów zaryzykować postawienie tezy, że David Bowie byłby z tego teatralnego koncertu bardzo dumny.



Zapowiedzi

Dariusz Kosiński, W świecie zapowiedzianego końca
Tygodnik Powszechny, 31 sierpnia 2020

(…) Męski idol, popkultura i jej muzyka, krytyczne spojrzenie na współczesną ludzkość, a nawet scenografia Mirka Kaczmarka pojawią się na scenie także w największym potencjalnym hicie teatralnym początku jesieni – „Lazarusie” Davida Bowiego i Endy Walsha, który we wrocławskim Capitolu reżyseruje specjalista od takich mieszanek, Jan Klata. (…)

Dawid Dudko, 20 najbardziej oczekiwanych premier teatralnych tej jesieni
Onet.pl Kultura, 4 września 2020

11/20 „Lazarus”, reż. Jan Klata, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu
Kilka lat temu na tej scenie Jan Klata przeniósł najbardziej skandaliczny telewizyjny talk-show, „Jerry’ego Springera”, do piekła. Jego powrót do wrocławskiego Capitolu szykuje się co najmniej tak samo spektakularnie, bo mowa o pierwszym polskim wystawieniu legendarnego musicalu Davida Bowiego. O tym, że Klata zna się na muzyce jak mało kto, wiadomo nie od dziś, więc o los „Life on Mars” i „This is Not America” jestem spokojny.

Dorota Wyżyńska, Gazeta Wyborcza
„Lazarus”, Teatr Muzyczny Capitol, Wrocław
Nad inscenizacją słynnego musicalu Davida Bowiego i Endy’ego Walsha pracuje we Wrocławiu Jan Klata, a w roli głównej wystąpi Marcin Czarnik.
Scenariusz inspirowany jest powieścią science fiction „Człowiek, który spadł na Ziemię” („Man Who Fell to Earth”) i filmem z 1976 roku, w którym główną rolę zagrał David Bowie. Ścieżkę dźwiękową spektaklu stanowią przeboje Bowiego: m.in. “Life on Mars“, “This is Not America”, “Absolute Beginners”, ale też utwory, które zostały zaaranżowane na nowo na potrzeby musicalu.

Aneta Kyzioł, Ten Bowie nam się należał
Polityka 39/2020, 22 września 2020

Musical „Lazarus” – ostatnie, obok płyty „Blackstar”, dzieło Davida Bowiego – można od 26 września oglądać we wrocławskim Teatrze Capitol. Reżyser Jan Klata uważa, że pandemia i polityka nadają mu nowy kontekst. […] – Sytuacja polityczno-społeczna zmierza w takim kierunku, tak nam tu wszystko brunatnieje, że surrealistyczna wizja, żeby się z tej naszej cudownej Polski wystrzelić w kosmos, przynosi pewną ulgę, żeby nie powiedzieć nadzieję – ironizuje. A poważniej dodaje: – Bowie i Enda Walsh stworzyli sytuację izolacyjną, opowiadają o abdykacji z bycia w relacjach z innymi osobami, pogrążaniu się w wielopiętrowych wizjach. I o próbach przełamywania tego potem, o irracjonalnym, wydawałoby się, pragnieniu, żeby zbudować rakietę i wrócić do siebie, jeszcze na dodatek, żeby tam, gdzie się wróci, nie zastać totalnej ekologicznej katastrofy, nie zobaczyć swoich bliskich wysuszonych na wiórek. […]

Jacek Cieślak, Gwiazda patrzy na nas z nieba
Rzeczpospolita, 24 września 2020

[…] – W pana spektaklach wielokrotnie można było usłyszeć piosenki Davida Bowie. A teraz reżyseruje pan jego ostatnie sceniczne dzieło „Lazarus”, nad którym pracował prawie do śmierci.

[Jan Klata] – Konrad Imiela, dyrektor wrocławskiego Teatru Muzycznego Capitol, zadzwonił z propozycją, i była to propozycja nie do odrzucenia, absolutnie. Jestem fanem Bowiego od dziesiątego roku życia, czyli długo. David Bowie jest bezsprzecznie jedną z najważniejszych postaci kultury XX i XXI wieku, wszechstronnym twórcą nieustannie zmieniającym artystyczne wcielenia, niebywale operującym swoim wizerunkiem. Włącznie z wyreżyserowanym genialnie odejściem, bo przed śmiercią odbyła się przecież prapremiera „Lazarusa”, na której, pokazał się ostatni raz publicznie, a potem tuż przed urodzinami ukazał się jeszcze album „Blackstar”. Odszedł na swoich warunkach, u szczytu możliwości twórczych. […]


Z Janem Klatą rozmawia Filip Lech, Niegotowi na Bowiego
Dwutygodnik 271, 09/2020

Po czym poznamy, że jesteśmy gotowi na Bowiego, przybysza z obcej planety?
Po tym, jak jego dziedzictwo żyje, wskrzeszając w nas tęczę. Rzeczywistość staje się coraz mniej barwna, a coraz bardziej brunatna. Bowie był osobą nieustannie eksperymentującą. Jego główną cechą była ciekawość tego, co jeszcze może się zdarzyć, co jeszcze nie było eksplorowane. Nie są to cechy u nas specjalnie promowane i kultywowane, zwłaszcza ostatnio, nieprawdaż?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdjęcia

fot. Tobiasz Papuczys / Teatr Muzyczny Capitol
w roli Valentine’a Cezary Studniak


fot. Joanna Leja / Teatr Muzyczny Capitol
w roli Valentine’a Konrad Imiela


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Audio/wideo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plakat

Plakat

Partnerzy

Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19

347

Najbliższe spektakle

Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych, swobodnego przepływu takich danych i uchylenia dyrektywy oraz o wyrażenie zgody poprzez kliknięcie przycisku „Rozumiem”.

Zmień rozmiar czcionki
Ustawienia kolorów