Premiera 25 stycznia 2025 na Scenie Ciśnień
Czas: 1 godz. 40 min. bez przerwy
Spektakl dla widzów 16+
Stroboskop, dym
Punktem wyjścia „Gier wstępnych” jest prawdziwa historia Gabby Petito i jej chłopaka Briana Laundriego, którzy w 2021 roku wyruszyli w wymarzoną podróż po Stanach Zjednoczonych, odwiedzając najpiękniejsze parki narodowe. Dziewczyna zamieszczała w sieci atrakcyjne zdjęcia i filmy, które przyciągały wielu obserwatorów. Obrazy zakochanych na tle przepięknych plenerów wpisywały się w trendy promujące szczęśliwe związki i idealne życie.
Wszystko układało się jak w filmie, do czasu, gdy świat obiegła wiadomość o zaginięciu blogerki, a niedługo później o zniknięciu Briana, aż wreszcie o tragicznym zakończeniu poszukiwań pary. Sprawa wzbudziła ogromne zainteresowanie medialne i nagłośniła temat bagatelizowania przemocy w relacjach partnerskich. 1 lipca 2024 roku na Florydzie uchwalono „Gabby Petito Act”, ustawę, która ma usprawnić reagowanie organów ścigania na przypadki nękania bliskich.
Spektakl przedstawia losy Patty i Brada, inspirowane głośną sprawą medialną i przygląda się wzorcom miłości, w jakich zostaliśmy wychowani i które zostały nam kulturowo narzucone. Jakie zachowania postrzegamy jako romantyczne, a na które przymykamy oko nawet jeśli są krzywdzące? Jakie formy kontroli są dla nas kompromisami? I wreszcie: co nazywamy miłością, o której śpiewamy? „Gry wstępne” zanurzają publiczność w emocjach, które wzbudzają media społecznościowe nastawione na obserwowanie i bycie obserwowanym. Czy miliony wirtualnych fanów to rzeczywistość, która już na zawsze określiła być albo nie być człowieka w realnym życiu?
________________________________________________________________________________________________
Spektakl bierze udział w 31. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Adam Karol Drozdowski, Dominik Gac, Anna Pajęcka, Kamila Łapicka, Eryk Maciejowski, Wiktoria Wojas.
Realizatorzy
reżyseria: Wiktor Rubin
scenariusz, dramaturgia i współpraca reżyserska: Jolanta Janiczak
muzyka: Krzysztof Kaliski
scenografia i projekcje video: Łukasz Surowiec
kostiumy: Marta Szypulska
choreografia: Magda Jędra
reżyseria świateł: Monika Stolarska
asystent reżysera: Hubert Michalak
asystentka kostiumografki: Natalia Dziarczykowska
inspicjenci i suflerzy: Małgorzata Szeptycka, Hubert Michalak, Wojciech Kupczyński, Agata Jaszke
Obsada
Brad: Rafał Derkacz
Carmen: Katarzyna Granecka
Strażnik/Świadek/Głos: Bartosz Picher
Matka Patty, Matka Brada: Katarzyna Pietruska 25 I, 29 I, 13-16 III / Agnieszka Kwietniewska (gościnnie) 26 I, 28 I, 20-23 II
Desdemona: Helena Sujecka
Patty: Paulina Walendziak (gościnnie)
Ana Mendieta: Julia Wrona (Studium Musicalowe Capitol)
Głos męski: Michał Zborowski
Mężczyzna: Hubert Michalak
Muzykę na żywo wykonuje Krzysztof Kaliski.
Media o spektaklu
Dagmara Chojnacka, Radio RAM: „Wszystkiemu towarzyszy muzyka na żywo Krzysztofa Kaliskiego. Jest kilka bardzo ciekawych rozwiązań muzycznych. Świetne są songi kobiet zombie, każda z nich też opowiada swoją historię.” Posłuchaj całej recenzji.
Małgorzata Matuszewska, Miara Kultury: „Poruszająca, bardzo ważna społecznie jest najnowsza premiera Teatru Muzycznego Capitol. „Gry wstępne”, oparte na doskonałym tekście są mocne i wyraziste.” Przeczytaj całą recenzję.
Ewa Mecner, Artystyczne spojrzenie: „Kostiumy Marty Szypulskiej to prawdziwy odjazd – zwłaszcza te zaprojektowane dla postaci Desdemony, Carmen i Any Mendiety, tworzących swoisty chór grecki, śpiewający i tańczący ze swymi eleganckimi partnerami. W tych kostiumach znajdziemy i elementy stylu gothic i industrial, a także coś z hip-hopu. Niezwykłe są też stroje Patty i Brada, bo stanowią mieszankę stylową, odzwierciedlającą ich charaktery, temperamenty i fascynacje.” Przeczytaj całą recenzję.
Katarzyna Mikołajewska, Wyborcza Wrocław: „Wiktor Rubin i Jolanta Janiczak stworzyli spektakl o współczesnej miłości: jak ją okazywać, jak o niej mówić, ale też – jak ją sobie wyobrażamy, zanurzeni w tradycyjnych wzorcach oraz próbach zrywania z tymi tradycjami, a przede wszystkim, jaki wpływ na postrzeganie miłości ma romantyzowanie przemocy.” Przeczytaj całą recenzję.
Anna Czarny, Teatr dla wszystkich: „Twórcy podjęli się tematu trudnego, lecz niezwykle istotnego i boleśnie aktualnego. Jest to bez wątpienia spektakl, z którym powinien zmierzyć się każdy dojrzały widz.” Przeczytaj całą recenzję.
Jacek Wakar o “Grach wstępnych” w Tygodniku Kulturalnym, TVP Kultura: „Po pierwsze, to jest bardzo atrakcyjny teatr muzyczny ze wszystkim, co w teatrze muzycznym powinno być. Po drugie, to rzecz, która wpisuje się w zainteresowania duetu Janiczak-Rubin, bo to przecież nie pierwsze przedstawienie o kobietach: przed chwilą zrobili spektakl o Przybyszewskiej w Gnieźnie, wcześniej o objawieniach gietrzwałdzkich w Olsztynie. Takiego spektaklu o kobietach jeszcze nie mieli. Ta konwencja błyszczącego pozornie spektaklu w teatrze muzycznym, świetnie temu przedstawieniu posłużyła. Bardzo państwu polecam, i wrocławianom i tym, którzy do Wrocławia pojadą – to jest jedno w ważniejszych na ten moment, przedstawień obecnego sezonu.” (oglądaj na TVP VOD; wypowiedź Jacka Wakara od 23:17)
Zdjęcia
Fot. Łukasz Giza