David Bowie & Enda Walsh
- w ramach porozumienia z Robert Fox i Jones / Tintoretto Entertainment i The New York Theatre Workshop
- polska prapremiera 26 września 2020 na Dużej Scenie
- czas: 2 godziny bez przerwy
spektakl w języku polskim, z napisami w języku angielskim*
piosenki w języku angielskim, z napisami w języku polskim*
*napisy są najlepiej widoczne na parterze w rzędach VII-XII oraz na balkonie – w jego środkowej części, w rzędach I-X
MARCIN CZARNIK otrzymał za rolę Newtona w spektaklu „Lazarus” Nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza dla najlepszego aktora w sezonie 2020/2021, przyznawaną przez miesięcznik „Teatr”
Spektakl dla widzów 16+
Perfekcyjnie zrealizowany popowy show, melancholijny, egzystencjalny i podszyty biblijną historią o zbawieniu.
Polityka
Piękny spektakl! Pełen świadomości, co robi z człowiekiem nasz świat, a jednak młodzieńczy.
Radio Wrocław Kultura
„Lazarus”, ostatnie dzieło Davida Bowiego, to musical „porywający, muzycznie głęboki i wzruszający; estetycznie zachwycający; hipnotyzujący; powoduje zawrót głowy; hołd dla giganta popkultury ” – jak pisali po nowojorskiej premierze krytycy. Realizacja Jana Klaty w Capitolu jest polską prapremierą musicalu. W spektaklu zabrzmią największe przeboje Bowiego: m.in. Life on Mars, This is Not America, Absolute Beginners.
Scenariusz Endy Walsha jest sequelem powieści science fiction „Człowiek, który spadł na Ziemię” („The Man Who Fell to Earth”) i filmu z 1976 roku, w którym David Bowie zagrał główną rolę. Film i książka opowiadają o przedstawicielach obcej cywilizacji, którzy szukają na Ziemi nowego miejsca do życia z powodu suszy, pustoszącej ich macierzystą planetę. Jeden z nich, Thomas Newton, funkcjonując w ludzkim przebraniu, wykorzystuje swoje umiejętności i wiedzę do zdobycia władzy i wpływów, aby umożliwić transport wody na swoją planetę. Dzięki swoim nadludzkim zdolnościom zdobywa fortunę, ale nabywa też ziemskich przywar: chciwości, egoizmu, popada w alkoholizm. Nie będzie mógł wykonać zadania, z którym przyleciał na Ziemię. W samotności tęskni za utraconą miłością i marzy o powrocie na swoją planetę.
W roli głównej – gościnnie Marcin Czarnik, obok niego w obsadzie: Justyna Antoniak, Klaudia Waszak, Ewa Szlempo-Kruszyńska, Alicja Kalinowska, Magdalena Szczerbowska, Agnieszka Oryńska-Lesicka, Justyna Woźniak, Adrian Kąca, Artur Caturian, Albert Pyśk oraz Cezary Studniak i Konrad Imiela.
„Lazarus” miał swoją off-broadwayowską premierę w The New York Theatre Workshop 7 grudnia 2015
Jim Nicola, Dyrektor Artystyczny, Jeremy Blocker, Dyrektor Naczelny
Realizatorzy
Tłumaczenie: Michał Juzoń
Tłumaczenie z jęz. japońskiego: Piotr Milewski
Konrad Imiela w roli Valentine’a nosi autorską biżuterię Agaty Bartos
Obsada
Adam Skrzypek – dyrygent / gitara basowa
Piotr Dziubek – dyrygent
Wojciech Bergander – gitara basowa
Marcin Lutrosiński – keyboard I
Jacek Berg – keyboard II
Bogdan Skiedrzyński / Michał Honisz – gitara I
Magdalena Czwojda / Maciej Mazurek – gitara II
Dariusz Kaliszuk / Wojciech Buliński – perkusja
Artur Tomczak / Marcin Wołowiec – puzon
Robert Kamalski / Adam Bławicki – tenor sax / baryton sax
Media o spektaklu
Recenzje
Aneta Kyzioł, Bowie epoki lockdownu
Polityka, 6 października 2020
Całość jest perfekcyjnie zrealizowanym – od muzyki i śpiewu po jeżdżące bloki scenografii, kostiumy i wideo – popowym show, melancholijnym, egzystencjalnym i podszytym biblijną historią o zbawieniu.
Jakub Moroz i Przemysław Skrzydelski, Bandaż na krwawiące serce
e-teatr, 2 października 2020
(…) to przedstawienie jest takim bandażem na krwawiące serce każdego, kto tęskni za prawdziwym artystą w świecie, w którym nawet średnich artystów jest coraz mniej.
Grzegorz Chojnowski, Lazarus
Radio Wrocław Kultura, 26 września 2020
(…) Jan Klata wraca do Wrocławia w formie wręcz arcymistrzowskiej. Jest sztuką zrobienie spektaklu według licencji, a z siebie. Lazarusowa licencja na pełne poważnej refleksji, nie ckliwości, wzruszenie prowadzi do najbardziej od kilku lat zasłużonych stojących wrocławskich owacji.
Michał Hernes, Niesamowita energia „Lazarusa”
Tu Wrocław, 26 września 2020
Jestem gotów zaryzykować postawienie tezy, że David Bowie byłby z tego teatralnego koncertu bardzo dumny.
Zapowiedzi
Dariusz Kosiński, W świecie zapowiedzianego końca
Tygodnik Powszechny, 31 sierpnia 2020
Dawid Dudko, 20 najbardziej oczekiwanych premier teatralnych tej jesieni
Onet.pl Kultura, 4 września 2020
Aneta Kyzioł, Ten Bowie nam się należał
Polityka 39/2020, 22 września 2020
Jacek Cieślak, Gwiazda patrzy na nas z nieba
Rzeczpospolita, 24 września 2020
[…] – W pana spektaklach wielokrotnie można było usłyszeć piosenki Davida Bowie. A teraz reżyseruje pan jego ostatnie sceniczne dzieło „Lazarus”, nad którym pracował prawie do śmierci.
[Jan Klata] – Konrad Imiela, dyrektor wrocławskiego Teatru Muzycznego Capitol, zadzwonił z propozycją, i była to propozycja nie do odrzucenia, absolutnie. Jestem fanem Bowiego od dziesiątego roku życia, czyli długo. David Bowie jest bezsprzecznie jedną z najważniejszych postaci kultury XX i XXI wieku, wszechstronnym twórcą nieustannie zmieniającym artystyczne wcielenia, niebywale operującym swoim wizerunkiem. Włącznie z wyreżyserowanym genialnie odejściem, bo przed śmiercią odbyła się przecież prapremiera „Lazarusa”, na której, pokazał się ostatni raz publicznie, a potem tuż przed urodzinami ukazał się jeszcze album „Blackstar”. Odszedł na swoich warunkach, u szczytu możliwości twórczych. […]
Z Janem Klatą rozmawia Filip Lech, Niegotowi na Bowiego
Dwutygodnik 271, 09/2020
Po czym poznamy, że jesteśmy gotowi na Bowiego, przybysza z obcej planety?
Po tym, jak jego dziedzictwo żyje, wskrzeszając w nas tęczę. Rzeczywistość staje się coraz mniej barwna, a coraz bardziej brunatna. Bowie był osobą nieustannie eksperymentującą. Jego główną cechą była ciekawość tego, co jeszcze może się zdarzyć, co jeszcze nie było eksplorowane. Nie są to cechy u nas specjalnie promowane i kultywowane, zwłaszcza ostatnio, nieprawdaż?
Zdjęcia
fot. Tobiasz Papuczys / Teatr Muzyczny Capitol
w roli Valentine’a Cezary Studniak
fot. Joanna Leja / Teatr Muzyczny Capitol
w roli Valentine’a Konrad Imiela
Audio/wideo