Teatr Muzyczny Capitol

Y

Premiera 8 stycznia 2016 na Scenie Ciśnień

Jak obiecał nam syn syryjskiego emigranta, Steve Jobs – w chmurze jest wszystko.
A jeżeli jednak czegoś jeszcze nie ma, to za chwilę nieomylnie się tam znajdzie.
A jeżeli wszystko, wszystko, wszystko – to przede wszystkim zespół wszech czasów: The Beatles. I pomimo, że w realu dawno wybrzmiał już pożegnalny koncert na dachu, w wirtualu chłopcy grają ile zechcesz. To utraty tchu. Nawet jeśli nie ma już oddechu.
Co nas czeka – nas, cywilizację spod znaku nadgryzionego jabłka?
Jak wyglądać będzie nasze niebo, nasz raj nie-na-ziemi?
Na te i na inne dręczące pytania odpowie nam “Y” [czytaj: łaj].
Musisz ją tylko zapytać, włączyć, dotknąć.


Absolutnie ekstrawaganckie, absolutnie dziwne, absolutnie inne, chwilami manieryczne, chwilami absolutnie fascynujące. Warto sobie takie doświadczenie z muzyką, z poszukiwaniem nowego wyrazu w teatrze muzycznym zafundować – Jacek Wakar w Tygodniku Kulturalnym TVP Kultura, 22 stycznia 2016

Siedzący na tej chmurze danych Zygmunt Freud zapewne nerwowo wyrywa sobie włosy z brody, patrząc na to wszystko z góry – Henryk Mazurkiewicz w portalu Teatralny.pl, 25 stycznia 2015

W „Y” Passini pokazuje, jak rozmaite symbole i znaki zostały przemielone przez popkulturę, w jakim tyglu informacyjnym przyszło nam żyć, kiedy wciąż jesteśmy „podłączeni”, niczym w narkotycznym ciągu, do strumienia wiadomości o wszystkim i niczym; w oczekiwaniu na to, co mogłoby nas zainteresować – Agata Suropek, Teatr dla Was, 10 stycznia 2016

„Y” w tytule premierowego spektaklu Artura Pałygi i Pawła Passiniego czyta się jak angielskie „Why” – „Dlaczego”. I to pytanie unosi się nad tym poetycko-muzyczno-filozoficznym traktatem. Co może być zaskoczeniem dla tych widzów Capitolu, którzy szukają tu rozrywki. Ale jesteśmy na Scenie Ciśnień, w przestrzeni artystycznej wolności – Magda Piekarska w Gazecie Wyborczej Wrocław, 11 stycznia 2016

Realizatorzy

TEKST: ARTUR PAŁYGA
REŻYSERIA: PAWEŁ PASSINI
MUZYKA I AUDIOSFERA: ŁUKASZ WÓJCIK-ZAWIERUCHA, PAWEŁ PASSINI
PIOSENKI ZESPOŁU THE BEATLES W ARANŻACJACH ŁUKASZA WÓJCIKA
SCENOGRAFIA I KOSTIUMY: ELENA LOLA LOLI
ŚWIATŁO: KATARZYNA ŁUSZCZYK
WIZUALIZACJE: MAREK MILER
ASYSTENT REŻYSERA: AGNIESZKA KOZAK

Obsada

STEVE JOBS: ŁUKASZ WÓJCIK-ZAWIERUCHA
Y: KATARZYNA JANISZEWSKA (GOŚCINNIE)
DARK: CEZARY STUDNIAK (GOŚCINNIE)
BLEK: MACIEJ MUSIAŁOWSKI (GOŚCINNIE) / MICHAŁ ZBOROWSKI
JOHN LENNON: HELENA SUJECKA
PAUL MCCARTNEY: JUSTYNA ANTONIAK
GEORGE HARRISON: AGNIESZKA ORYŃSKA-LESICKA
RINGO STARR: EWA SZLEMPO-KRUSZYŃSKA
NIEUSUWALNY: CEZARY STUDNIAK (GOŚCINNIE)
CHARLES MANSON / MARK CHAPMAN / MYRA HINDLEY / IAN BRADY: TOMASZ LESZCZYŃSKI
KALIPSO: TOMASZ LESZCZYŃSKI
PIXIE: EWA SZLEMPO-KRUSZYŃSKA
LIVE DRAWING: ELENA LOLA LOLI (GOŚCINNIE) / KATARZYNA PIETRUSKA / KLAUDIA WASZAK

Media o spektaklu

Absolutnie ekstrawaganckie, absolutnie dziwne, absolutnie inne, chwilami manieryczne, chwilami absolutnie fascynujące. Warto sobie takie doświadczenie z muzyką, z poszukiwaniem nowego wyrazu w teatrze muzycznym zafundować – Jacek Wakar w Tygodniku Kulturalnym TVP Kultura, 22 stycznia 2016

Siedzący na tej chmurze danych Zygmunt Freud zapewne nerwowo wyrywa sobie włosy z brody, patrząc na to wszystko z góry – Henryk Mazurkiewicz w portalu Teatralny.pl, 25 stycznia 2015

Po spektaklu „Y” zostaną nam bardzo ciekawe aranżacje utworów The Beatles, których dokonał Łukasz Wójcik. Odtwórca jednej z ważniejszych ról, inspirator spektaklu, jako współtwórca muzyki do przedstawienia podarował widzom i słuchaczom jego najcenniejszy element – Jan Pelczar, portal Radia RAM, 9 stycznia 2016

Monolog tytułowej Y, czyli komputera stworzonego przez Steve’a Jobsa: ta litania pragnień przypomina nam – ludziom – jak cudowny jest świat i dlaczego warto żyć. Monolog ma werwę autora, na pewno sporo pracy dołożył reżyser, ale przede wszystkim liczy się tu talent, świeżość i entuzjazm Katarzyny Janiszewskiej, dla której to teatralny profesjonalny debiut. Wygrany absolutnie, od początku do końca. Narodziny… – Grzegorz Chojnowski z Radia Wrocław, 10 stycznia 2016

W „Y” Passini pokazuje, jak rozmaite symbole i znaki zostały przemielone przez popkulturę, w jakim tyglu informacyjnym przyszło nam żyć, kiedy wciąż jesteśmy „podłączeni”, niczym w narkotycznym ciągu, do strumienia wiadomości o wszystkim i niczym; w oczekiwaniu na to, co mogłoby nas zainteresować – Agata Suropek, Teatr dla Was, 10 stycznia 2016

„Y” w tytule premierowego spektaklu Artura Pałygi i Pawła Passiniego czyta się jak angielskie „Why” – „Dlaczego”. I to pytanie unosi się nad tym poetycko-muzyczno-filozoficznym traktatem. Co może być zaskoczeniem dla tych widzów Capitolu, którzy szukają tu rozrywki. Ale jesteśmy na Scenie Ciśnień, w przestrzeni artystycznej wolności – Magda Piekarska w Gazecie Wyborczej Wrocław, 11 stycznia 2016

Nie wiem, kim będzie Katarzyna Janiszewska, dziś studentka wrocławskiej PWST. Jeśli będzie pracować i utrzyma taki poziom, jak w swoim debiucie – tytułowej roli w “Y” Teatru Muzycznego Capitol, za chwilę stanie się wielką aktorką. To debiut, który warto zauważyć i nie można go zaprzepaścić – Małgorzata Matuszewska, Gazeta Wrocławska, 11 stycznia 2016

Zdjęcia

FOTO ŁUKASZ GIZA / TEATR MUZYCZNY CAPITOL

27

Najbliższe spektakle

Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych, swobodnego przepływu takich danych i uchylenia dyrektywy oraz o wyrażenie zgody poprzez kliknięcie przycisku „Rozumiem”.

Zmień rozmiar czcionki
Ustawienia kolorów