No tak, dokazują aktorzy na próbie, dokazują… dopóki nie pojawi się reżyser. To on ma w głowie kształt spektaklu, poszczególne role, jak kto powinien wyglądać i jak grać. Korzysta oczywiście z wiedzy i umiejętności innych: kostiumografów, scenografów, choreografów, kompozytorów, specjalistów od światła, dźwięku i głosu, twórców animacji. Bardzo ważna, wręcz kluczowa, jest relacja reżysera z zespołem aktorskim, często inspirująca i wzbogacająca spektakl. Tak jak w „Blaszanym bębenku”, w którym pojawiła się tintamareska, rodzaj lalki, podpowiedziany reżyserowi, Wojciechowi Kościelniakowi, przez jedną z odtwórczyń roli Oskara – Agatę Kucińską. Obydwie główne kreacje okazały się tak niezwykłe, że oprócz dublury roli, przygotowywanej zwykle jako zastępstwo, ten „oskarowy” duet stał się pomysłem na niezwykle wartościowe i cenione przez widzów urozmaicenie spektaklu.
- Dublura* (z fr. doublure – podszewka, zastępca w wykonaniu roli) – zastępstwo, wejście w rolę za kogoś innego („zdublowanie” kogoś w roli), zarówno wymuszone przez okoliczności zewnętrzne (choroba, opuszczenie zespołu), jak i planowane przez reżysera na etapie kompletowania obsady przedstawienia jako element artystyczny, mający różnicować i wzbogacać znaczenia świata przedstawionego na scenie (a nieraz też stymulować aktorską rywalizację pomiędzy wykonawcami dublowanej roli).
- Reżyser – autor koncepcji artystycznej dzieła filmowego, teatralnego, widowiska, koncertu. Twórca odpowiedzialny za kształt, oprawę wizualną, zarządzanie i inspirację zespołu aktorskiego i produkcyjnego podczas powstawania spektaklu, filmu czy innego przedsięwzięcia artystycznego.
- Tintamareska – rodzaj lalki, w której twarzy aktora towarzyszy lalkowy tułów. Aktorka lub aktor animujący tintamareskę zazwyczaj ubrani są w ciemny strój, dzięki któremu wtapiają się w tło, by skupić uwagę na lalkowej postaci.
*definicja pochodzi z encyklopediateatru.pl
Wystąpili:
Oskar: Agata Kucińska
Roswita, Oskar: Katarzyna Pietruska
Bebra: Tomasz Leszczyński
Reżyser : Wojciech Kościelniak
Wykorzystano elementy spektaklu „Blaszany bębenek”:
scenariusz Wojciecha Kościelniaka na podstawie powieści Güntera Grassa
scenografię, kostiumy i rekwizyty Anny Chadaj