Premiera 20 kwietnia 2010

UWAGA: W SPEKTAKLU UŻYWANY JEST STROBOSKOP!

{youtube}UPnWVRW-6AQ{/youtube}

  • Na podstawie powieści Andrzeja Stasiuka
  • Scenariusz oraz teksty piosenek: Jan Naturski
  • Reżyseria: Cezary Studniak
  • Muzyka: Rafał Karasiewicz
  • Scenografia i kostiumy: Michał Hrisulidis
  • Ruch: Jacek Gębura

Występują:

  • Mikołaj Woubishet, Agnieszka Oryńska-Lesicka / Helena Sujecka
    oraz Marek Smycz i Mieczysław Wyszyński
  • Rafał Karasiewicz (instr. klawiszowe).
    W nagraniu muzyki udział wzięli: Tomasz Grabowy (gitary basowa), Dariusz Kaliszuk (perkusja), Artur Lesicki (gitary)
Adaptacja debiutanckiej, więziennej prozy Andrzeja Stasiuka pod tym samym tytułem. Spektakl nie jest jedynie obyczajową, drastyczną w wyrazie historią „spod celi”. Proza Stasiuka staje się na Małej Scenie Capitolu studium ludzkiej duszy w warunkach zniewolenia. Prowokująca, ostra, wulgarna, a momentami wzruszająco bolesna opowieść recydywisty jest zarazem dosłownym zapisem więziennych przeżyć, oskarżeniem systemu, jak i rzuconym widzom w twarz pytaniem o granice wolności i człowieczeństwa.
Sugestywna scenografia, umieszczająca widzów w centrum akcji scenicznej, ledwie centymetry od głównych bohaterów, potęguje wrażenie zamknięcia, opresji i przejmującej samotności. Półtoragodzinnej opowieści nadaje rytm skomponowana specjalnie na potrzeby spektaklu muzyka Rafała Karasiewicza.

W roli głównej – Mikołaj Woubishet, laureat Grand Prix Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki na 29. PPA.

Więzienne dźwięki i odgłosy, wykorzystane w spektaklu, zostały udostępnione dzięki uprzejmości Zakładu Karnego w Wołowie.

Za pomoc w przygotowaniach do spektaklu dziękujemy Panu Robertowi Wnukowskiemu.

Spektakl tylko dla widzów dorosłych
Czas: 90 minut


RECENZJE

Podczas festiwalu [Małej Sceny] wrocławski Capitol zaserwował publiczności potężną pigułę ambitnych spektakli muzycznych, poruszających trudne, czasem kontrowersyjne tematy. Prezentowane pierwszego dnia przeglądu "Mury Hebronu" są sceniczną adaptacją powieści Andrzeja Stasiuka pod tym samym tytułem. Siedząca obok mnie na widowni autorka pracy magisterskiej poświęconej tej książce, po spektaklu kilkakrotnie podkreślała, że tekst wydawał się jej nie do wystawienia na scenie. Choć inscenizacja Capitolu nie jest wierną adaptacją książki, zachowuje ducha powieści. "Mury Hebronu" są ostrą krytyką polskiego systemu więziennictwa. Dotkliwą, bo opowiedzianą z punktu widzenia więźnia-starego wygi, grypsiarza, recydywisty, który wprowadza widzów w brutalny świat przepełnionych cel, gwałtów na współtowarzyszach, marnej resocjalizacji. Jak na spektakl muzyczny jest tu stosunkowo niewiele piosenek - zaledwie kilka melodii zaskakująco dobrze wpisujących się w monolog więźnia (piosenka w stylu polskiego rapu z lat 90., w której główny bohater wyjaśnia "zasady grypsowania" ubrany w świecącą marynarkę).
Ważnym elementem spektakli [na Małej Scenie] jest scenografia. Zawsze świetnie przemyślana i wykorzystująca każdy fragment niewielkiej sceny. W "Murach Hebronu" zbudowana z kilku przezroczystych ścianek cela za pomocą kilku wprawnych ruchów aktorów zmienia się w spacerniak ogradzający całą powierzchnię sceny, a następnie w mikroskopijną izolatkę - pisze Agnieszka Serlikowska z Nowej Siły Krytycznej.
Naturalizm, kontrowersja, prawda. 100 % sztuki - pisze Karolina Obszyńska w Teatraliach.
"Woubishet Super Star" -  pisze Jakub Guder w portalu Dla Studenta.
Po prezentacji na IV Festiwalu Teatrów Muzycznych w Gdyni 2011
Znakomitą kreację stworzył tu Mikołaj Woubishet, laureat 29. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Aktor dojrzały i świadomy swoich możliwości wypada bardzo realistycznie w trudnym i drastycznym spektaklu - pisze Piotr Sobierski w Gazecie Wyborczej TrójmiastoTeatr Capitol z Wrocławia po raz kolejny udowodnił, że jest wytrawnym i wytrwałym poszukiwaczem nowych dróg w teatrze muzycznym. Niebywała odwaga i umiejętność prezentowania spektakli skonstruowanych z różnych gatunków wpisuje wrocławski Capitol w nurt awangardy artystycznej - pisze Katarzyna Wysocka w Gazecie Świętojańskiej
Wstrząsające, napisane specyficznym językiem "Mury Hebronu" przenoszą widzów do więziennej celi, gdzie recydywista z warszawskiej Pragi prezentuje swoje mocne, bandyckie wspomnienia. W rolę kryminalisty wcielił się Mikołaj Woubishet i stworzył kreację - pisze Grażyna Antoniewicz w Dzienniku Bałtyckim
Podsumowanie Festiwalu w Gazecie Świętojańskiej - Naj Naj Naj IV Festiwalu Teatrów Muzycznych: Najlepszy spektakl: Idiota, Najlepszy inny spektakl muzyczny: Mury Hebronu, Najlepszy aktor ex aequo: Mikołaj Woubishet i Cezary Studniak, Najlepsza aktorka: Helena Sujecka, Najlepsza aktorka w roli drugoplanowej ex aequo: Ewelina Adamska-Porczyk i Katarzyna Hołub (Chorzów), Najlepszy głos męski: Cezary Studniak, Najlepsza scena: Opowieść Ferdyszczenki w Idiocie.

{youtube}qGKZ9J4JBBY{/youtube}

Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności.