Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności.


PRAPREMIERA POLSKA 24 MARCA 2012
POŻEGNANIE Z TYTUŁEM 18 I 19 KWIETNIA 2015


NAJLEPSZY POLSKI SPEKTAKL MUZYCZNY SEZONU 2011/12 (WG MIESIĘCZNIKA TEATR)

SPEKTAKL trwa 2 godz. 30 min

Spektakl dla dorosłych. Zawiera wulgaryzmy, ekstremalne sceny i odniesienia religijne, mogące urazić niektórych widzów.

Jerry Springer - The Opera to brytyjski musical autorstwa Richarda Thomasa i Stewarta Lee, oparty na znanym, skandalizującym telewizyjnym show. Spektakl w Capitolu jest polską prapremierą tego musicalu i pierwszym światowym tłumaczeniem libretta z języka angielskiego.

Jako jedyny musical w historii Jerry Springer - The Opera otrzymał cztery Nagrody Laurence'a Oliviera (najwyższe wyróżnienie w teatrze brytyjskim, odpowiednik broadwayowskich nagród Tony), w tym dla najlepszego musicalu.

Główną postacią spektaklu jest słynny gospodarz telewizyjnego programu, Jerry Springer. Jego show, emitowany w amerykańskiej telewizji od 20 lat, początkowo dotyczył kontrowersyjnych społecznie tematów, ale po paru latach skupił się głównie na tematach erotycznych, eksplorując egzotyczne upodobania seksualne, w tym całą gamę skomplikowanych zdrad partnerskich. Zaproszeni goście konfrontowani są na żywo ze swoimi partnerami, co znacząco podnosi temperaturę show. Nie należą do rzadkości sytuacje, gdy goście i obecni w studio widzowie programu wyzywają się wzajemnie, biją czy obnażają. Program Jerry'ego Springera jest niezwykle popularny, wyprzedzał nawet słynny show Oprah Winfrey. W USA stał się niekwestionowanym fenomenem kulturowym. W Polsce można go oglądać w TV Puls.

Fabuła musicalu rozgrywa się najpierw na planie telewizyjnego show, a w drugim akcie, po zabójstwie głównego bohatera, razem z nim przenosi się do piekła. Jako goście "piekielnej" wersji show na scenie pojawiają się postacie biblijne: Jezus, Szatan, Matka Boska, Bóg. Bluźnierstwa, wulgarny język i szokujące sceny spowodowały, że przed emisją spektaklu w BBC Jerry Springer - The Opera stał się przedmiotem ogromnych kontrowersji. Stacja otrzymała tysiące skarg, wniesiono też pozew sądowy, który zresztą został odrzucony przez sąd magistracki, a decyzję tę podtrzymał sąd wyższej instancji.

Ofcom (Office of Communication) brytyjski organ kontrolujący i nadzorujący rynek mediów i telekomunikacji, którego zadaniem jest m.in. ochrona odbiorców przed szkodliwym działaniem mediów, zajął w sprawie emisji musicalu w BBC jednoznaczne stanowisko, podkreślając, że wolność wypowiedzi jest szczególnie ważna w kontekście prac artystycznych, przekonań, filozofii. Ofcom zwrócił uwagę, że mimo dużej ilości wulgaryzmów oraz ekstremalnie szokujących sytuacji scenicznych, wartość artystyczna spektaklu jest wyższej miary niż którekolwiek z uchybień względem przyjętych norm przyzwoitości.

Sceny szczególnie rażące, związane z postaciami biblijnymi, mają miejsce w drugim akcie, będącym w całości sekwencją snu Jerry'ego Springera, a zatem wytworem jego sennej wyobraźni, i następują po licznych, wyraźnych informacjach i ostrzeżeniach dla widzów.

Spektakl, choć bez wątpienia szokujący, pomyślany jest jasno i przejrzyście jako komentarz na temat fenomenu dzisiejszej telewizji, traktat o relatywizmie moralnym, skłaniający do przemyśleń i dyskusji o miejscu religii - i  mediów - w życiu współczesnego człowieka.


MUZYKA: Richard Thomas
LIBRETTO I TEKSTY PIOSENEK: Stewart Lee i Richard Thomas

ARANŻER WOKALU: Martin Lowe
ARANŻER ORKIESTRALNY: Martin Koch

REŻYSERIA: Jan Klata
TŁUMACZENIE: Michał Juzoń
KIEROWNICTWO MUZYCZNE: Magdalena Śniadecka
DYRYGENT: Rafał Karasiewicz
CHOREOGRAFIA: Maćko Prusak
SCENOGRAFIA I KOSTIUMY: Mirek Kaczmarek
REŻYSERIA ŚWIATEŁ: Bogumił Palewicz
REŻYSERIA MULTIMEDIÓW: SPECTRIBE Film & Theater Production Karol Rakowski i Mirek Kaczmarek
ASYSTENTKA REŻYSERA: Małgorzata Stobiecka
ASYSTENTKA CHOREOGRAFA: Bożena Bukowska

OBSADA

JERRY: Wiesław Cichy (gościnnie)
JONATHAN / SZATAN: Konrad Imiela
STEVE: Bartosz Picher
DRUGI OCHRONIARZ: Bartosz Dziedzic (gościnnie)
DWIGHT / BÓG: Tomasz Sztonyk
PEACHES / BABY JANE: Bogna Woźniak-Joostberens
TREMONT / ANIOŁ GABRIEL: Janusz Radek (gościnnie) 18 i 19.04.2015 / Kamil Dominiak (gościnnie) / Jakub Wocial (gościnnie)
IRENE / MARIA / WALKIRIA: Barbara Kubiak (gościnnie)18 i 19.04.2015 / Magdalena Śniadecka 
ZANDRA: Elżbieta Kłosińska
MONTEL / JEZUS: Tomasz Jedz (gościnnie)
ANDREA / ANIOŁ MICHAŁ: Magdalena Wojnarowska
CHUCKY / ADAM: Cezary Studniak
SHAWNTEL / EWA: Emose Uhunmwangho (18 i 19.04.2015) / Justyna Antoniak

PUBLICZNOŚĆ W TV, PUBLICZNOŚĆ W PIEKLE, PIELĘGNIARKI, KU KLUX KLAN ITP.:
Justyna Antoniak, Maria Augustyn, Elżbieta Kłosińska, Olga Kunicka, Joanna Hanzel , Justyna Woźniak , Adrian Kąca, Łukasz Wójcik, Tomasz Leszczyński, Wojciech Dereń, Krzysztof Dziuba, Michał Zborowski, Piotr Gajda-Sus, Maciej Maciejewski, Bożena Bukowska, Mariusz Walkosz, Magdalena Morawiak, Agata Majewska

ZESPÓŁ MUZYCZNY

Rafał Karasiewicz: dyrygent, instr. klawiszowe
Łukasz Bzowski: instr. klawiszowe
Inez Więckowska: flet
Karol Gola: saksofon altowy, klarnet
Marek Kubiszyn: trąbka, flugelhorn
Marek Stingu Popów / Maciej Mazurek: gitary
Dariusz Kaliszuk: perkusja, instr. perkusyjne



Prapremiera polska 24 marca 2012 na 33. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej


RECENZJE

WPROST: Porywający show i tradycyjny moralitet w jednym - pisze Jacek Wakar. Czytaj całość...  

***** POLITYKA: Jest absurdalnie, ironicznie, z zabawnymi spiętrzeniami wulgaryzmów i niepoprawnością polityczną - jakby Monty Python zmartwychwstał i zajął się analizą współczesnej telewizji - pisze Aneta Kyzioł. Czytaj więcej...
 ***** PRZEKRÓJ: Deklarował swego czasu Brecht: "Jak ciężko jest nie być dobrym". Showman Jerry od Klaty idzie jeszcze dalej i powiada: "Ocenianie ludzi z wyżyn moralności jest banalnie łatwe. Ja wybrałem trudniejszą drogę: z pełnym przekonaniem przechadzam się po moralnych nizinach". Klata odpowiada im obu: "Zgoda, ale pamiętajcie, że przyjdzie wam za to kiedyś zapłacić" - pisze Łukasz Drewniak. Czytaj całość...

WIĘŹ: Wielkim ekscesem jest znakomity musical Jerry Springer - The Opera we wrocławskim Teatrze Muzycznym Capitol. Jan Klata czyni z niego anarchistyczną zabawę w łamanie wszystkich tabu, aby na koniec pozostawić nas z przesłaniem rodem z moralitetu. Świat staje się telewizyjnym studiem, najlepiej sprzedają się wszystkie patologie i bezeceństwa. I można się w tym przez chwilę nurzać, ale po tej zabawie pozostaną nieprzyjemne pytania. Klata stawia je wprost, nie odbierając widzom frajdy ze smakowania wszystkich mocno niegrzecznych przyjemności - pisze Jacek Wakar.

ZWIERCIADŁO: Jan Klata dokonał cudu, wciskając musical do radiowego studia (scena Capitolu się przebudowuje), nie gubiąc ani widowiska, ani muzyki. A muzyka Richarda Thomasa jest arcydziełem: reprezentuje cały splugawiony kosmos. Gdy Szatan (rewelacyjny Konrad Imiela) śpiewa Jezusowi, żeby się pier...lił, wkładając bluzg w melizmaty, z których kunsztowności Monteverdi byłby dumny - w tym zderzeniu jest właściwie wszystko - pisze Jacek Sieradzki. Czytaj całość...

GAZETA WYBORCZA WROCŁAW: Wszystko jest tu dopięte na ostatni guzik - od przemyślanej scenografii, która przenosi nas nie w świat telewizyjnego studia, ale do świątyni, w której jedynym bogiem jest Springer (to jego podobizny, nawiązujące do wizerunków świętych wiszą w witrażowych oknach po obu bokach widowni), przez znakomite role solistów, świetny chór i choreografię. Genialne wykonanie - pisze Magda Piekarska. Czytaj więcej...

GAZETA WYBORCZA, WYD. OGÓLNOPOLSKIE: Widowisko Jana Klaty jest zrealizowane lepiej niż brytyjskie i amerykańskie pierwowzory. (...) Fantastycznie zrealizowany show okazuje się dość poczciwą rozrywką, w której parę sztucznych penisów i żartów z Pana Boga nie zaciera wyczuwalnego wołania o świat bez niepotrzebnych konfliktów - pisze Joanna Derkaczew. Czytaj więcej...

KREATYWNY WROCŁAW: Realizacja świeża i niebezpiecznie wprost mówiąca o dzisiejszym człowieku - pozbawionym refleksji nad sobą, bezwolnie gapiącym się w telewizor, żyjącym życiem, wykreowanych przez popkulturę, idoli. (...) Choć trudno czasem przełknąć jak bardzo prymitywni i pozbawieni woli jesteśmy, jeśli mamy do siebie odrobinę dystansu, Jerry... to także dwie godziny świetnej zabawy. Wróżę Teatrowi Capitol frekwencyjny hit! - pisze Katarzyna Kamińska.  

POLSKA GAZETA WROCŁAWSKA: To najlepszy spektakl muzyczny, jaki widziałam na polskiej scenie w ciągu ostatnich lat. Inteligentnie zabawny, świetnie zagrany i zaśpiewany. Nawet jeśli szafujący wulgaryzmami i nieszanujący żadnych świętości, bezwstydnie obnaża najbardziej wstydliwe zakamarki ludzkiej natury - pisze Marta Wróbel. Czytaj więcej...

RADIO WROCŁAW: - Absolutne mistrzostwo muzyczne, nie mam słów - mówi Dagmara Chojnacka (i śpiewa parę taktów musicalu ;)  Posłuchaj całej recenzji...

KULTURA ONLINE: Miało być kontrowersyjnie i było. (...) Przekaz "ideologiczny" pozostawił u mnie duży niesmak, natomiast opracowanie techniczne widowiska wzbudziło szczery podziw - pisze Iwona Szajner.  Czytaj więcej... 

GRZEGORZ CHOJNOWSKI, RADIO WROCŁAW: Chyba jedyną sensowną odpowiedzią na (...) wszystko, co słychać i widać w najnowszej, bardzo efektownej, ultra komediowej, mega warsztatowej sztuce Jana Klaty są OKLASKI! Czytaj całość...

GAZETA POLSKA CODZIENNIE: Spektakl nudzi swoją przewidywalnością, kiepskim wykonaniem, a wyśpiewywane wciąż przekleństwa irytują złym smakiem - pisze Magdalena Piejko. Czytaj całość...

KULTUROŻERCA, WROCLOVE 2012: Najnowsza premiera Capitolu to spektakl przejmujący, mądry i świetnie zagrany, choć bardzo okrutny i bolesny, bo mówi ludziom prosto w oczy prawdę o tym, jacy są naprawdę - pisze Mariusz Urbanek.  

DWÓJKA - POLSKIE RADIO: To przedstawienie, gdy chodzi o przesłanie, jest widowiskiem właściwie na wskroś tradycyjnym: Klata po raz kolejny jawi nam się jako moralista, autor moralitetu (...) śmieje się nam w oczy i nawołuje do opamiętania - mówi Jacek Wakar. Posłuchaj całości... 


FOTO ŁUKASZ GAWROŃSKI / TEATR MUZYCZNY CAPITOL


 
TVP 2, program WSZYSTKO O KULTURZE
Odcinek programu Wszystko o kulturze, w którym mowa o wrocławskiej realizacji "Jerry Springer - The Opera" (od 9 minuty)
Kliknięcie w obrazek przenosi na stronę TVP

jerry_wok

 TVP 2, program KULTURA, GŁUPCZE!
W tym odcinku programu, w związku z premierą w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu nowego spektaklu Jana Klaty, Jerry Springer - The Opera, mowa jest o przeżywającej w ostatnich latach swój rozkwit kulturze ekshibicjonizmu i obnażania. W krótkim felietonie o musicalu opowiadają sam reżyser oraz aktorzy Cezary Studniak i Janusz Radek.  Dyrektor teatru Capitol, Konrad Imiela i  dziennikarz Mariusz Szczygieł mówią o fenomenie medialnego show Jerry'ego Springera, które stało się główną inspiracją dla musicalu. Wypowiedziom towarzyszą fragmenty spektaklu. Jak mówi Jan Klata o motywach działania bohaterów swojego przedstawienia: - Szczerość, otwartość i wyrzucanie z siebie tego, co się ma w środku, zostało podniesione do rangi złotego cielca. Mariusz Szczygieł konkluduje: -Żyjemy w społeczeństwie spektaklu. Cóż zrobić?.

kulturagupcze
(Kliknięcie w obrazek otwiera łącze do strony z zapisem programu)


LICENCJA: Avalon Promotions Limited c/o Business Affairs 4a Exmoor Street, London W10 6BD Telephone: +44 (0)20 7598 7272 Fax: +44 (0)20 7598 727, Email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.