Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności.

Premiera 29 października 2008


  • Reżyseria ruchu – Leszek Bzdyl i Jacek Gębura oraz zespół
  • Ruszają się – Bożena Bukowska, Dominika Józefowiak, Maja Lewicka, Agnieszka Łuczyńska, Katarzyna Torzyńska, Kajetan Bartnicki, Tomasz Biesiadecki, Zbigniew Karbowski, Piotr Małecki, Paweł Skalski, Marek Szczygieł
  • Pasaże – Anna Krych i słuchacze Studium Tańca Współczesnego MTT przy Teatrze Muzycznym CAPITOL
  • Projekcje wideo – Maciej Cierzniak
  • Muzyka - David Eugene Edwards

Spektakl teatru tańca, przedstawiany w czterech salach Capitolu, z których dwie są zwykle dla publiczności niedostępne. Widzowie obejrzą kameralne prezentacje kolejno na Małej Scenie, w Sali Baletowej (Baletówce) i Sali Prób Orkiestry (Orkiestrówce), by w finale spotkać się na Dużej Scenie – przestrzeni, która pozwoli zaistnieć całemu zespołowi.

„Imponderabilia” to pierwsza wspólna praca grupy nowych tancerzy Capitolu, wprowadzających w repertuar teatru muzycznego spektakl, w którym głównym bohaterem jest ruch. Tu imponderabilia – rzeczy nieuchwytne, nie dające się dokładnie określić, a jednak ważne i znaczące – są odniesieniem do sytuacji, w jakiej znajduje się zespół na początku swojej twórczej drogi.

Spektakl trwa ok. 90 minut


Przeczytaj recenzje:

Zobacz zdjęcia ze spektaklu, fot. Maciej Kulczyński

Baletówka
Bożena Bukowska, Maja Lewicka, Katarzyna Torzyńska, Piotr Małecki

Mała Scena
Dominika Józefowiak, Agnieszka Łuczyńska, Paweł Skalski, Marek Szczygieł

Orkiestrówka
Kajetan Bartnicki, Tomasz Biesiadecki, Zbigniew Karbowski

Pasaże...
słuchacze Studium Tańca Współczesnego MTT - pod kierunkiem Anny Krych

Duża Scena
cały zespół


Leszek Bzdyl

Na zawodowej scenie teatralnej od 1987 roku (Wrocławski Teatr Pantomimy Henryka Tomaszewskiego 1987-1990; Teatr Ekspresji Wojciecha Misiuro 1990-92). W 1993 roku założył Teatr Dada von Bzdülöw, w którym reżyseruje, tworzy choreografie i występuje w większości przedstawień. Z Teatrem Dada von Bzdülöw wystąpił w 17 krajach Europy oraz w Indiach, w USA oraz w Izraelu. Wielokrotnie nagradzany za działalność artystyczną: Prezydenta Miasta Gdańska w 1998 i Prezydenta Miasta Gdyni w 1999. W 1999 roku otrzymał również Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej. W roku 2002 był stypendystą miasta Gdańska. W 2007 roku uhonorowany został nagrodę teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego oraz otrzymał Sztorm Roku w plebiscycie czytelników Gazety Wyborczej-Trójmiasto. W 2007 roku został laureatem Theatre Pasta International theatre Awards w Indiach.

Jako choreograf i twórca ruchu scenicznego współpracuje z teatrami dramatycznymi w Polsce. Dotychczas uczestniczył w realizacji ponad 50 przedstawień, m.in.: Albośmy to jacy tacy... (reż. P. Cieplak, Teatr Powszechny, Warszawa), Opowiadania dla dzieci (reż. P. Cieplak, Teatr Narodowy), Władza (reż. Jan Englert, Teatr Narodowy), Kosmos (reż. Jerzy Jarocki, Teatr Narodowy w Warszawie), Anioł zstąpił do Babilonu (reż. J. Wernio, Teatr Miejski w Gdyni), Słomkowy Kapelusz (reż. P. Cieplak, Teatr Powszechny, Warszawa), Otello (reż. J. Głąb, Teatr im. Modrzejewskiej w Legnicy). W Teatrze Miejskim w Gdyni występował w rolach dramatycznych, z których najważniejsze to: Kaliban (Burza, William Szekspir), David (Niezidentyfikowane Szczątki Ludzkie, Brad Fraser), Clarin (Życie jest snem, Calderon de la Barca).

Brał udział w licznych projektach międzynarodowych, m.in: The Rape of Europe - Landscape X (Interkult, Sztokholm), In the body (Bałtycki Uniwersytet Tańca - Gdańsk), Drop Dead Gorgeous (koprodukcja Teatru Dada z Vincent Dance Theatre / Anglia). W 2004 wyreżyserował spektakl ODYS-SEAS na terenach Stoczni Gdańskiej w ramach europejskiego projektu SEAS.

W latach 1997-2000 był promotorem cyklicznych spotkań artystycznych pod nazwą Dzień Pięknego Towarzystwa realizowanych na scenie Teatru Miejskiego w Gdyni. Od 2002 – 2007 roku koordynowal program festiwalu Korporacja Tańca w Gdańsku. Od 1990 prowadzi warsztaty teatralne i lekcje tańca w Polsce i za granicą (Anglia, Czechy, Francja, Francja, Finlandia, Niemcy, USA).

Od 2007 roku jest wykładowcą w Akademii Teatralnej w Warszawie.

Kilka słów o tańcu:
Taniec stał się elementem mojego teatralnego doświadczenia stosunkowo późno. Dopełnił i pogłębił zestaw technik scenicznej wypowiedzi. W ciągu lat pracy okazało się, że taniec jest bazą dla pracy z głosem, w jakiś szczególny sposób wspiera określanie charakteru postaci scenicznej, służy kreowaniu atmosfery emocjonalnej widowiska teatralnego. Taniec, o którym mówię jest wypadkową wielorakich systemów ruchu: od medytacyjnych technik pracy z ciałem rodem ze Wschodu, poprzez wyrazistość mima ze szkoły Henryka Tomaszewskiego, na technikach tańca współczesnego rozwijanych w Europie i Ameryce kończąc. Taniec, który mnie interesuje nie zamyka się w ciasnych ramach estetyki. Ten taniec wspiera aktora-tancerza w jego wysiłku, aby istnieć na scenie tu i teraz, pozwala widowni współuczestniczyć w akcie kreacji. Ten taniec nie tworzy metafor. Taniec, którego ciągle na nowo poszukuję jest opowieścią o człowieku w jego powszedniości.