Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności.



PREMIERA 9 PAŹDZIERNIKA 2009
SPEKTAKL GRANY GOŚCINNIE NA SCENIE WROCŁAWSKIEGO TEATRU WSPÓŁCZESNEGO, UL. RZEŹNICZA 12

TYLKO DLA WIDZÓW DOROSŁYCH
NIEDZIELNE SPEKTAKLE Z ANGIELSKIM TŁUMACZENIEM (NAPISY)
135 MINUT BEZ PRZERWY


według powieści Fiodora Dostojewskiego

Scenariusz i reżyseria:  
Muzyka i kierownictwo muzyczne: Piotr Dziubek
Teksty piosenek: Rafał Dziwisz
Scenografia i animacje: Damian Styrna
Kostiumy: Katarzyna Paciorek
Choreografia: Beata Owczarek i Janusz Skubaczkowski

    Obsada:

    Książę Myszkin: Jakub Lasota
    Parfion Rogożyn: Cezary Studniak - NAGRODA PUBLICZNOŚCI NA IV FESTIWALU TEATRÓW MUZYCZNYCH W GDYNI 2011
    Nastazja Filipowna Baraszkow: Helena Sujecka 
    Iwan Fiodorowicz Jepanczyn: Andrzej Gałła
    Jelizawieta Prokofiewna Jepanczyn: Ewa Klaniecka
    Agłaja Iwanowna Jepanczyn: Justyna Antoniak
    Adelajda Iwanowna Jepanczyn: Elżbieta Romanowska (28-30 września 2012) / Justyna Woźniak 
    Aleksandra Iwanowna Jepanczyn: Agnieszka Oryńska-Lesicka
    Gawriła Ardalionowicz Iwołgin: Mikołaj Woubishet
    Ferdyszczenko: Bartosz Picher
    Afanasij Iwanowicz Tocki: Tomasz Sztonyk
    Niemka: Magdalena Wojnarowska
    Urzędnik I: Maciej Maciejewski
    Urzędnik II: Tomasz Leszczyński
    Dziewczyna: Ewelina Adamska-Porczyk (28-30 września 2012) / Małgorzata Fijałkowska 
    Matrioszki: Marta Dzwonkowska, Agnieszka Hajduk, Katarzyna Hybiak, Julia Kulpa, Maria Małkiewicz, Ewa Szlempo

      Muzycy: Jacek Berg, Piotr Dziubek

      Asystent reżysera: Agnieszka Kozak
      Asystenci scenografa i animacji: Alicja Panasiewicz i Eliasz Styrna


       

      Powieść „Idiota” (lub wybrane z niej wątki) była wielokrotnie przekładana na język sceny i filmu tak w Polsce, jak i na świecie. Nigdy jednak dotąd nie realizowano „Idioty” na scenie muzycznej.

      „Idiota” Fiodora Dostojewskiego jest historią człowieka o niezwykłej dobroci i szlachetności, postawionego wobec zła i zakłamania współczesnego mu świata. Mistrzowsko przedstawione portrety psychologiczne bohaterów powieści stają się tłem dla tytułowego „idioty”, księcia Myszkina. Jego sylwetka w konfrontacji z postawami otaczających go ludzi małodusznych i chciwych skłania do pytań o miejsce podstawowych wartości w dzisiejszym świecie.

      W realizacji Kościelniaka XIX-wieczne realia powieści zostaną odrzucone. Reżyser nie proponuje widzom kolejnej adaptacji historycznej, lecz skupia się na ponadczasowych kwestiach, o których opowiada Dostojewski. Wyraziste postaci, zaludniające dawną Rosję, w istocie niewiele się różnią od współczesnych nam karierowiczów, intrygantów i oportunistów, nie zmieniły się też zasadniczo mechanizmy rządzące społeczeństwem.


      Poczytaj o IDIOCIE

      w naszym dodatku do Gazety Wyborczej (plik PDF): rozmowa z reżyserem, wypowiedzi odtwórców głównych ról o ich postaciach, zdjęcia z prób...

      IDIOTA w Gazecie Wyborczej, 2 października 2009

       


      RECENZJE

       

      "Wojciech Kościelniak podjął się arcytrudnego zadania. Nie dość, że zabrał się za tekst Dostojewskiego, to postanowił go jeszcze uwspółcześnić. Jakby było mało, zrobił z tego spektakl muzyczny. Zaryzykował i… wygrał. "Idiota" we wrocławskim Capitolu wypadł naprawdę przekonująco..."
      Idiota w Capitolu: Dostojewski ze świetną muzyką
      Pisze Iwona Szajner w portalu Kultura OnLine

      "To był bardzo dobry "Idiota". Brawurowo zagrany i zaśpiewany, ze znakomitą muzyką Piotra Dziubka i współczesnymi kostiumami, które spokojnie można by pokazać na wybiegu Prady czy Versace. Wystawienie na muzycznej scenie wielowątkowej powieści Dostojewskiego mogło z początku wydać się karkołomne. Reżyser wyszedł jednak z tego starcia obronną ręką. Skupił się na uniwersalnej, miłosnej historii i wygrał. Brawa dla całego zespołu!"
      Idiota z Solidarności
      Pisze Mariola Szczyrba w portalu Moje Miasto Wrocław

      PO PREZENTACJI NA IV FESTIWALU TEATRÓW MUZYCZNYCH W GDYNI (2011)

      „Idiota” Wojciecha Kościelniaka to przykład nowoczesnego, estetycznie wysublimowanego teatru, inteligentnego, w którym szacunek dla widza objawia się przez założoną wieloznaczność, precyzję, dbałość o szczegóły i wielowarstwowość estetyczną.  Gatunkowo wykracza ten spektakl poza ramy muzycznego przedstawienia, sięgając do prostoty rozwiązań i znaczeń, angażując sensorycznie odbiorcę, znajduje się daleko poza sferą rozrywkowych oczekiwań wielu miłośników teatru muzycznego. I bardzo dobrze - pisze Katarzyna Wysocka w Gazecie Świętojańskiej.

      „Idiota" to spektakl świetnie zagrany, pełny skrajnych emocji, soczystych kreacji i prostych zabiegów. (...) Wyrazisty Cezary Studniak, jako chamski i bandycki Rogożyn, jest niespodziewanie uległy wobec kobiet. Książe Myszkin (ciekawy Jakub Lasota) nieporadnie szuka miłości, a pożądana i pozornie niedostępna Nastazja popada w szaleństwo. Ciekawą kreację stworzyła tu Helena Sujecka, którą widzowie podziwiali już na festiwalu w "Murach Hebronu". Całość znakomicie dopełnia ruch i taniec Eweliny Adamskiej-Porczyk, która stanowi jednoosobowy balet. Trudno oderwać od niej wzrok, od pierwszych chwil wypełnia całą scenę, ruchem komentuje wydarzenia i wypowiada skrywane emocje i słowa. A tych w spektaklu jest najwięcej - pisze Piotr Sobierski w Gazecie Wyborczej Trójmiasto

      Arcyciekawie nam się zaczął IV Festiwal Teatrów Muzycznych w Gdyni. Publiczność owacjami na stojąco nagrodziła "Idiotę" Teatru Muzycznego Capitol z Wrocławia. I ze wszech miar słusznie - pisze Grażyna Antoniewicz w Dzienniku Bałtyckim.

        Podsumowanie Festiwalu w Gazecie Świętojańskiej - Naj Naj Naj IV Festiwalu Teatrów Muzycznych: Najlepszy spektakl: Idiota, Najlepszy inny spektakl muzyczny: Mury Hebronu, Najlepszy aktor ex aequo: Mikołaj Woubishet i Cezary Studniak, Najlepsza aktorka: Helena Sujecka, Najlepsza aktorka w roli drugoplanowej ex aequo: Ewelina Adamska-Porczyk i Katarzyna Hołub (Chorzów), Najlepszy głos męski: Cezary Studniak, Najlepsza scena: Opowieść Ferdyszczenki w Idiocie.


      MEDIA PRZED PREMIERĄ

       


      Zdjęcia. FOTO ŁUKASZ GAWROŃSKI / (c) TEATR MUZYCZNY CAPITOL

       


       

      MECENAT

      wro_stolica2016   domar

      PATRONAT

      onet euroawk wyborcza
      tvpwro radiowro ram