11

MUSICAL NA MOTYWACH POWIEŚCI MARY SHELLEY
PREMIERA 23 listopada 2011 

CZAS 2 godz. 50 min z jedną przerwą

W SPRZEDAŻY PŁYTA CD Z PIOSENKAMI ZE SPEKTAKLU

SPEKTAKL PREZENTOWANY W PROGRAMIE 33. WARSZAWSKICH SPOTKAŃ TEATRALNYCH 


Musicalowa wersja historii Doktora Frankensteina i Monstrum według autorskiego scenariusza i w reżyserii Wojciecha Kościelniaka. Jednemu z najwybitniejszych obecnie reżyserów sceny muzycznej w Polsce towarzyszyła ekipa współautorów m.in. wrocławskiego „Idioty” i gdyńskiej „Lalki": muzykę napisał Piotr Dziubek, teksty piosenek Rafał Dziwisz, scenografię zaprojektował Damian Styrna. W rolach głównych występują Mariusz Kiljan jako Doktor Frankenstein i Cezary Studniak jako Monstrum. Widowisko z dużą obsadą i świetną muzyką nie szczędzi widzom dreszczu emocji, ale z lekkim przymrużeniem oka.  

Kanwą spektaklu jest słynna powieść Mary Shelley, opublikowana w 1818 roku. Pomysł na jej napisanie powstał dwa lata wcześniej nad Jeziorem Genewskim w Szwajcarii.  Ów rok 1816 zapisał się w annałach meteorologicznych jako "rok bez lata". Przyczyną fatalnej pogody był kwietniowy wybuch indonezyjskiego wulkanu Tambora. Już od maja było zimno, pochmurno, lało niemal bez przerwy. Aura zatem sprawiła, że Mary Shelley z mężem i grupa ich przyjaciół - wśród nich lord Byron i John Polidori - przesiedzieli w domu większą część swych szwajcarskich wakacji. Pewnego wieczoru z nudów urządzili konkurs na najstraszniejsze opowiadanie. To właśnie wtedy Mary Shelley wymyśliła Frankensteina.  Być może natchnieniem stała się dla niej znana wtedy w całej Europie wstrząsająca historia grabarzy z miasta Frankenstein, dzisiejszych Ząbkowic Śląskich - wyjaśniać by to mogło przynajmniej etymologię tytułu powieści. 

Książka Shelley wciąż inspiruje pisarzy, poetów i filmowców. Nie sposób wyliczyć dzieł, które opowiadają tę historię lub reinterpretują ją na tysiące sposobów - wśród najsłynniejszych wymienić jednak trzeba film z 1931 roku z Borisem Karloffem w roli Monstrum. 

Realizatorzy

Scenariusz i reżyseria: WOJCIECH KOŚCIELNIAK
Teksty piosenek: RAFAŁ DZIWISZ
Muzyka: PIOTR DZIUBEK
Scenografia: DAMIAN STYRNA
Kostiumy: KATARZYNA PACIOREK
Choreografia: BEATA OWCZAREK I JANUSZ SKUBACZKOWSKI
Asystent reżysera: AGNIESZKA KOZAK

Obsada w dniu premiery

Wiktor Frankenstein: MARIUSZ KILJAN / MARIUSZ OSTROWSKI
Woźny Marcus Grossman, Monstrum: CEZARY STUDNIAK
Elżbieta: AGNIESZKA ORYŃSKA-LESICKA / HELENA SUJECKA
Henryk Clervall: MIKOŁAJ WOUBISHET
Matka Wiktora: JUSTYNA SZAFRAN / MAŁGORZATA SZEPTYCKA
Profesor Albert Waldmann: ANDRZEJ GAŁŁA
Giulia - Kobieta ze Szkła: MAGDALENA WOJNAROWSKA
Igor (Garbus): BARTOSZ PICHER
Ślepiec: ADRIAN KĄCA
Agata (Żona Ślepca): JUSTYNA ANTONIAK / EWA SZLEMPO
Uczennica: AGNIESZKA BOGDAN
Ksiądz: TOMASZ SZTONYK
Policjant: TOMASZ LESZCZYŃSKI
Marija: EWELINA ADAMSKA-PORCZYK
Nieruchomy Żołnierz: PIOTR MAŁECKI
Włoski Śpiewak: TOMASZ SZTONYK
Kobieta z Widowni: MAŁGORZATA FIJAŁKOWSKA
Martwi Żołnierze: PIOTR GAJDA, TOMASZ LESZCZYŃSKI, MACIEJ MACIEJEWSKI
Chór, Uczniowie, Zakonnice, Zakonnicy, Jelenie, Zajączki, Goście Weselni, Wenecjanie, Policjanci, Londyńczycy, Studenci, Robotnicy, Nowi Ludzie: EWELINA ADAMSKA-PORCZYK, JUSTYNA ANTONIAK / EWA SZLEMPO, AGNIESZKA BOGDAN, BOŻENA BUKOWSKA, MAŁGORZATA FIJAŁKOWSKA, DOMINIKA JÓZEFOWIAK, MAJA LEWICKA, KATARZYNA MAŁECKA, EMOSE UHUNMWANGHO, MICHAŁ CZYŻ, PIOTR GAJDA, MICHAŁ GUZENDA, ADRIAN KĄCA, TOMASZ LESZCZYŃSKI, MACIEJ MACIEJEWSKI, PIOTR MAŁECKI, MICHAŁ PIETRZAK, TOMASZ SZTONYK, MICHAŁ SZYMAŃSKI

W nagraniu muzyki udział wzięli:

PIOTR DZIUBEK (dyrygent / gitara, fortepian, fisharmonia, akordeon, instr. perkusyjne, programowanie instr. wirtualnych), ADAM SKRZYPEK (kontrabas, bas), MICHAŁ LASOTA (perkusja), IWAR ROMANEK (gitary akustyczne i elektryczne), ZUZANNA DUDZIC-KARKULOWSKA (skrzypce), WOJCIECH HAZUKA (skrzypce),
KRZYSZTOF IWANOWICZ (skrzypce), MAŁGORZATA KOGUT-ŚLANDA (skrzypce),
OLGA KWIATEK (skrzypce), MARTA SOCHAL-MATUSZYK (skrzypce), TOMASZ MIROWSKI (skrzypce),
BEATA WOŁCZYK (skrzypce), DOROTA ŻAK (skrzypce), SZYMON KRUK (altówka), MAGDALENA GOŁĘBERSKA (altówka), PAWEŁ BRZYCHCY (altówka), ADAM LEPKA (trąbka), MICHAŁ SICIŃSKI (klarnet, klarnet basowy), ARTUR TOMCZAK (puzon), PIOTR HAŁAJ (tuba)

Muzykę nagrano w Alvernia Studios. Realizator: Piotr Witkowski, technicy studia: Krzysztof Bielewicz,
Roman Oses, mix i mastering: Jarek Czernichowski, Piotr Dziubek

Recenzje

W podsumowaniu Warszawskich Spotkań Teatralnych portal Teatr Dla Was wyróżnił nasz spektakl: Najlepsza aktorka w roli drugoplanowej: Justyna Szafran / matka Wiktora, Najlepsza scena: "Frankenstein" / scena grzybobrania w lesie z udziałem Agaty, żony Ślepca / Justyna Antoniak, Najciekawszy ruch sceniczny: Beata Owczarek i Janusz Skubaczkowski, Niespodzianka: "Frankenstein" / dobre, bo polskie; potrafi ująć nawet przeciwnika musicali.

We wrocławskiej inscenizacji nie zabrakło mądrego i wysublimowanego humoru sytuacji, błyskotliwego operowania plastyczną materią, postaci bardzo wiarygodnie kreujących swoje role w wartkim toku narracji... (Teatr Dla Was, Marek Kubiak)

Wrocławski Frankenstein jest głównie fenomenalną zabawą w teatr. To przedstawienie odbiera się jak mistrzowsko zaplanowaną grę z konwencjami. F jak Finezja - Grzegorz Chojnowski, Radio Wrocław

Kościelniakowi udaje się zachować idealny balans między tą refleksją całkiem serio, także nad współczesnym światem, nad którym zawisła chmura strachu i niepewności, a rozrywką, której musical także dostarcza. Monstrum w mroku - Magda Piekarska w Gazecie Wyborczej Wrocław


Wojciech Kościelniak zabawił się konwencją i zamiast grozy zaproponował groteskę w mrocznej oprawie - zarówno scenograficznej, jak i muzycznej. Jak Frankenstein błąkał się po świecie- Iwona Szajner w portalu Kultura Online

Makabra pełną gębą, zabawy i śmiechu jednak tu zdecydowanie więcej niż strachu. „Frankenstein” miał zapewnić rozrywkę i ze swojego zadania wywiązał się w 100 procentach. Z makabrą im do twarzy - Marcin Szewczyk w portalu Dla Studenta

Epicki musical-horror-komedia – tego chyba jeszcze nie było we Wrocławiu. Śmiech przez krew - Jakub Kasperkiewicz w miesięczniku studentów Kontrast

Już w pierwszych minutach przedstawienia staje się jasne, że dreszcze przerażenia ustąpią napadom śmiechu wywołanym znakomitą grą oraz rozbrajającymi dialogami aktorów. Nie taki potwór straszny - Anna Klimczuk w portalu Ząbkowice Express Miejski

Scenarzysta Kościelniak napisał tę historię po swojemu, z dystansem i poczuciem humoru. Reżyser Kościelniak poszedł tym samym tropem i bawi nas zaskakującymi pomysłami, tak też prowadzi aktorów. Frankenstein to komik - Krzysztf Kucharski w Polsce Gazecie Wrocławskiej

Gwarancją sukcesu spektaklu jest świetna obsada aktorska oraz interesujące utwory skomponowane przez Piotra Dziubka. Dawno tak nie zaciekawiła mnie muzyka musicalowa. Krew, flaki i nowoczesny Prometeusz - Agnieszka Serlikowska z Nowej Siły Krytycznej

Doskonale dobrane kostiumy, upiorna w najlepszym tego słowa znaczeniu charakteryzacja, znakomita choreografia i ascetyczna scenografia, oparta na ekspresyjnych obrazach wideo, złożyły się na przedstawienie bardzo udane. (Nie) bójcie się Frankensteina - Mariusz Urbanek w blogu Kulturożerca (Wroclove 2012)

Jest to z jednej strony swobodna fantazja na temat, który stał się wielkim mitem popkultury, z drugiej zaś – sceniczna rozprawka o anatomii estetyki grozy, jej kanonicznych chwytach i pastiszowych transformacjach. Frankensteina Kościelniaka można czytać jak palimpsest, w którym nawarstwiają się gatunkowe klisze i inspiracje zaczerpnięte z historii filmowego horroru: począwszy od Frankensteina Jamesa Whale’a z 1931 roku, poprzez pastisze Mela Brooksa, aż po animowane wariacje na temat kina grozy Tima Burtona. Kto zechce, może też w nim zobaczyć wywrotowe studium obciachu, polską wersję The Rocky Horror Show.  Frankenstein, czyli każdy - Jolanta Kowalska w miesięczniku TEATR

TVP WROCŁAW: Rewolwer kulturalny program Jolanty Kowalskiej


O płycie z piosenkami ze spektaklu

RADIO WROCŁAW: Grzegorz Chojnowski rozmawia z kompozytorem Piotrem Dziubkiem


 

ZDJĘCIA ©  MARCIN WEGNER / TEATR MUZYCZNY CAPITOL




 

MECENAS KULTURY:

   
wro_stolica2016 kghm zabkowice_slaskie
     
PATRONAT:

   
Trójka TVP2 wyborcza
Gazeta Wyborcza AMS Radio RAM
DlaStudenta Interia.pl Kulturaonline
PARTNERZY:

   
Muzeum Narodowe we Wrocławiu Hala Stulecia we Wrocławiu Restauracja Pergola
     
     

 


 


Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4 Doskonale dobrane kostiumy, upiorna w najlepszym tego słowa znaczeniu charakteryzacja, znakomita choreografia i ascetyczna scenografia, oparta na ekspresyjnych obrazach wideo, złożyły się na przedstawienie bardzo udane

Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności.